Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio krijgen facelift … en worden groener

Net als de brave Giulia en Stelvio mochten de sportievere broertjes dit jaar langs bij de plastisch chirurg. Een Akrapovic-uitlaat doet de Italianen extra grommen, terwijl je ook recht hebt op extra personalisatiemogelijkheden.

Gaan de Quadrifoglio’s aan de hybride? Neen hoor, het groene aan de twee Italiaanse diva’s is de kleur Verde Montreal (hierboven ook op de foto) die je nu kan aanvinken op de optielijst. Samen met Rosso 6C Villa d’Este en Ocra GT Junior zijn dat de nieuwe jasjes waarin de Stelvio en Giulia Q zich hullen. Andere visuele opsmuk zijn nieuwe 21 duimers, LED-achterlichten en natuurlijk de bovenvermelde Akrapovic-uitlaat uit titanium.

Binnenin merk je een aangepast stuur en versnellingspook op, alsook 8,8-inch infotainmentsysteem, waarop je nu belangrijke gegevens zoals temperatuur, koppelafgifte en turbodruk kunt aflezen, de zogenaamde ‘Performance Pages’. Ook de middenconsole is nieuw en biedt meer opbergruimte.

Autonoom op niveau 2

De motor blijft ongewijzigd. Die is nog altijd en 2.9 liter grote V6 met 510 pk en 600 Nm die bij de Giulia Q het vermogen naar de achterwielen stuurt. De Stelvio Q heeft dan weer vierwielaandrijving. De sprint naar 100 neemt dus nog altijd 3,9 seconden in beslag bij de de Giulia, de Stelvio klaart die klus een tiende sneller.

Wel extra is een bataljon aan rijhulpsystemen zoals rijstrookassistentie, dodehoekwaarschuwing en actieve cruisecontrol. Hierdoor zijn de Italianen autonoom tot niveau 2, waardoor ze ook op dat vlak weer helemaal mee zijn.