Alles kan beter: BMW M2 CS

Was de huidige M2 Competition voor velen al de ‘plat préféré’ binnen het huidige M-gamma, dan wordt deze nog wat snellere en vaardigere CS-variant allicht het ultieme hebbeding. Als je erin slaagt om één van de 131 exemplaren te bemachtigen, tenminste.

Voor de liefhebbers van het echte Freude am Fahren valt Sinterklaas dit jaar een maandje vroeger. Vanochtend heeft BMW namelijk het doek heeft gehaald van zijn M2 CS, de overtreffende trap van de nochtans ook al 410 pk tellende M2 Competition. De bekende S55-motor (voor de leken: dat is de 3 liter-zes-in-lijn die ook onder de kap van de M4 zit) werd voor de gelegenheid opgedreven tot 450 pk, goed voor een spurt van 0 naar 100 km/u in 4 seconden. De versie met handbak – de versie die je moet hebben, met andere woorden – doet er twee tienden langer over, nadien stoomt de M2 CS zonder dralen door tot de naald 280 km/u aanwijst.

Natuurlijk is zo’n M2 CS niet alleen bedoeld om loeihard over de Autobahn te boenderen, ook in het betere bochtenwerk zou de Clubsport-variant de standaard-M2 een aardig eind achter zich moeten laten. Het afgetrainde lichaam van de CS bevat daarom heel wat extra componenten in koolstofvezel (motorkap, diffusor, motorsteunen, dak en gurney flap), terwijl ook de met Michelin Pilot Sport Cup 2 omgorde velgen gevuld kunnen worden met carbonkeramisch remgerief om het uithoudingsvermogen te vergroten.

Ook onderhuids teert de M2 CS, die overigens als basis zal dienen voor de toekomstige circuitvariant, op heel wat spits- en racetechnologie. Zo heeft hij recht op de adaptieve M vering – tot nu toe voorbehouden aan de M4-modellen – die toelaat om de demperinstellingen te wijzigen, een nog wat expressievere uitlaatlijn, het actieve M-differentieel en een wat ‘liberaler’ ESP-systeem dat de elektronische teugels wat meer durft te vieren. Omdat er nu eenmaal niets frustrerender is dan een auto die zijn piloot, hoe bekwaam ook, preventief probeert te muilkorven.

Nu, vooraleer je naar je lokale BMW-concessie holt om je krabbel onder een bestelbon te zetten, loont het misschien toch de moeite om even naar het prijskaartje te kijken dat BMW onder de ruitenwisser van deze M2 CS heeft gestopt. Want mag je voor zo’n 65.000 euro al een M2 Competition de jouwe noemen, dan wil BMW liefst 96.500 van je zuurverdiende euro’s om een exclusieve CS op je oprit te parkeren. Omdat er nu eenmaal maar 2.200 exemplaren van worden geproduceerd, waarvan er slechts 131 richting Belgische en Luxemburgse markt komen…