Apex AP-0 is nieuwste elektrische hypercar

Het aantal elektrische hypercarbouwers valt haast niet meer te tellen. Op haast elk autosalon wordt het doek getrokken van een nieuw model … Waar we nadien vaak niks meer van horen. Wat zijn de overlevingskansen van deze Apex AP-0?

Wat groter dan veel van die andere kleine merken, zou je op het eerste zicht denken. Pininfarina en Rimac hebben een beetje naam voor zich kunnen maken, andere obscure merken vervallen na hun moment de gloire vaak in de anonimiteit.

Maar die kans is volgens ons wat kleiner bij Apex en wel om de volgende reden: net als Pininfarina immers een gekende naam in het autowereldje, meer bepaald in de racerij. De Britse constructeur vervaardigt immers onderdelen voor de autosport. Bovendien schroeven de Britten met de AP-1 al een alternatief voor de Ariel Atom, BAC Mono en KTM X-Bow in elkaar.

En daardoor kan Apex meer geloofwaardigheid voor de dag kan leggen dan nieuwe constructeurs die vanuit pakweg een tuinhuis werken of rijkelui die een smak geld op tafel leggen voor de creatie van een uniek speeltje dat de eigen naam draagt …

Vin-nig baasje

Apex link met de racerij wordt met één blik op de AP-0 duidelijk. Compact, scherp, aerodynamisch op punt. En let ook op de cameraspiegels en op de centrale vin op de achterpartij. Een batterij aan camera’s en sensoren zorgen er bovendien voor dat de AP-0 autonoom rijdt tot niveau 3. En het uitgebreid gebruik van koolstofvezel zorgt deze jongen niet op dieet moet.

Ondanks zijn 100% elektrische aandrijflijn met batterijenpakket van 90kWh, zet de Apex immers een luttele 1,2 ton op de bascule. Een lichtgewicht dus, dat in combinatie met zijn 658 pk sterke elektromotor op de achteras in staat is om binnen de 2,3 seconden van 0 naar 100 te snellen en om een topsnelheid van 305 km/u te halen. En dat pluimgewicht zorgt ervoor dat de Britse sportkar ook een meer dan degelijk rijbereik liet noteren tijdens de WLTP-tests: 515 km moet je uit zijn batterijen kunnen puren. 80% volladen gebeurt dan weer in een luttele 15 minuten.

Of dit alles uiteindelijk in productie zal gaan, is nog maar de vraag. DIt is immers maar een concept car. Apex voorziet een productieversie tegen 2022. Die zou om en bij de 165.000 euro kosten.