Aston Martin DB5’s uit James Bond zijn eigenlijk … BMW’s!

Ook in de nieuwe Bondfilm, No Time to Die, zal de Aston Martin DB5 een glansrol spelen. De Britse klassieker moet in de nieuwe film echter stevig aan de bak. Stuntwerk dat je nu eenmaal niet kan vragen van een wagen op leeftijd die dik 4 miljoen euro kost. Daarom ging de filmcrew op zoek naar een … creatieve oplossing.

Enkele stuntmannen vertelden onze collega’s van Car and Driver dat er op de filmset een reeks replica’s van de ultieme Bondwagen werd gebruikt. Aston Martin scande er zelfs zijn eigen wagen helemaal voor in om zo een nieuwe carrosserie uit koolstofvezel te maken. De grille komt dan weer uit de 3D-printer. De meeste accentjes zijn wel originele onderdelen.

En de motor? Die komt niet uit Groot-Brittannië, maar uit … München! Aston geeft enkel aan dat de motor een atmosferische zes-in-lijn is van een derde partij, goed voor een dikke 300 pk (de originele DB5 had 280 paarden onder de motorkap). Maar zet die zaken op een rijtje en je kan niet anders dan uitkomen bij de BMW M3 van de E46-generatie van begin jaren 2000.

De verbeterde DB5

Een van de meest charismatische motoren ooit gebouwd in het vooronder van zowat het mooiste koetswerk ooit gebouwd, wat een combinatie! En volgens de stuntmannen van No Time to Die rijdt deze replica ook een stuk beter dan het origineel. Niet alleen is het nieuwe koetswerk lichter en volledig symmetrisch (iets wat door handenarbeid vroeger niet zo eenvoudig was), hij krijgt ook een spaceframe dat is ontworpen door Aston’s Q Advanced Operations divisie en een onafhankelijke vering die aanzienlijk geavanceerder dan die van de oorspronkelijke DB5.

Tot slot geven we nog even mee dat jij de wagens nooit op de openbare weg zal zien. Niet omdat ze waarschijnlijk onbetaalbaar zijn, maar omdat ze nooit gehomologeerd zullen geraken. En misschien best ook, want ze zijn binnenin nogal … primitief, volgens onze bron.

Aangezien de replica’s niet werden gebouwd voor verkoop aan het publiek of om een vergunning te krijgen om op de openbare weg te rijden, hoefden ze niet te voldoen aan de regelgeving voor voertuigen van de overheid. Daarom hebben ze geen airbags, geen tapijtjes, geen geluidsisolatie, geen GPS … gewoon geen enkele vorm van luxe. Het interieur bestaat louter uit een mooi gelaste rolkooi, een enkele racestoel, een groot houten stuurwiel en een setje racepedalen. Er lijkt voor de stuntwagens dus enkel een plekje weggelegd in een film- of automuseum.