Autosector hangt boete van 14 miljard boven het hoofd

Europa bindt al jaren de strijd aan tegen CO2. Ook de autosector moet zijn duit in het zakje doen, anders riskeert ze monsterboetes. En laten de constructeurs nu niet bepaald op schema liggen om haar doelstellingen te halen …

Concreet komt het erop neer dat de wagens die in 2020 verkocht werden gemiddeld 95 gram CO2 mogen uitstoten. De autoconstructeurs kregen daarvoor elk hun eigen doelstelling qua emissie. Wie die niet haalt, kan rekenen op een fikse boete.

SUV’s, benzineswitch en klein aanbod

Na vier jaar vooruitgang richting de normwaarden, constateert onderzoeksbureau PA Consulting nu voor het eerst een stap terug. De emissies zijn over de hele linie gestegen, met name doordat consumenten vaker SUV’s aanschaffen, de vraag naar zwaardere auto’s met meer vermogen is gestegen en het aanbod van auto’s met lage emissies relatief laag is. Bovendien is sinds het dieselschandaal een duidelijke voorkeur merkbaar voor benzinemotoren.

De boetes zijn gebaseerd op de zwaarte van de overtreding (hoeveel gram CO2 je boven de normwaarde zit) en de verkoop in Europa. Wie veel wagens verkoopt, krijgt dus een zwaardere boete. En dat laatste is meteen ook de reden waarom de hoogste boete uit de lijst voor de Volkswagengroep (o.a. Volkswagen, Audi, Skoda en Seat) geldt. Zij kunnen een boete van zo’n 4,5 miljard euro verwachten. FCA (o.a. Fiat, Alfa Romeo en Jeep) zou 2,4 miljard moeten neertellen en Ford 1,4 miljard. Het volledige overzicht vind je hieronder:

Binnenkort grote kortingen?

Zelfs Toyota, de marktleider in hybride voertuigen, zal volgens de voorspellingen de doelstellingen (net) niet halen. Maar de zwaarste gevolgen ziet PA Consulting voor Jaguar Land Rover, waar de potentiële boete van 93 miljoen euro gelijk staat aan 400 procent van de winst (EBIT) over 2018.

De boetes van 13 onderzochte constructeurs zouden samen goed zijn voor een bedrag van maar liefst 14,6 miljard euro! Directe actie is dan ook noodzakelijk volgens het consultancybureau. Dat formuleerde ook enkele adviezen, waarvan het volgende voor ons het belangrijkste lijkt: “Kortingen om de verkoop van elektrische en plug-in hybride voertuigen te stimuleren en de meest vervuilende voertuigen van de markt te dringen”.

Geïnteresseerd in een hybride of elektrische wagen en er nog geen gekocht op het salon? Dan is wachten misschien geen slechte keuze. Tegen het einde van het jaar zou je immers een (nog) grotere korting kunnen krijgen …