Belgische autoverkoop zakt als een kaartenhuis in elkaar (en het ergste moet nog komen)

Automobielfederatie FEBIAC heeft, zoals verwacht en gevreesd, zopas rampzalige maandcijfers over de Belgische automarkt bekendgemaakt. De voorbije maand werd het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen in één klap gehalveerd, waardoor we nu al van een annus horribilis voor de Belgische autosector kunnen spreken.

Dat de aankoop van een nieuwe vierwieler momenteel niet bepaald de hoogste prioriteit geniet bij de Belgische bevolking, we hoeven jullie er allicht geen tekeningetje meer bij te maken. Sinds de draconische coronamaatregelen, die medio maart werden uitgevaardigd, is het omzeggens onmogelijk geworden om nieuwe auto’s af te leveren en in te schrijven, een ongeziene situatie die logischerwijze ook resulteert in ongeziene inschrijvingsstatistieken.

Uit cijfers van Traxio bleek vorige week al dat de activiteit bij de autodealers nagenoeg volledig tot stilstand was gekomen, met een daling van maar liefst 93 procent (!) in de laatste week van maart. Over de hele maand bekeken (maar eigenlijk dus vooral in de eerste twee weken) werden dan ook slechts 28.801 auto’s in het verkeer gebracht, een daling van 47,5 procent ten opzichte van maart 2019. Beterschap is bovendien nog niet meteen in zicht – de kans is reëel dat de sector ook de volledige maand april in lockdown-modus blijft – waardoor we al zeker tot eind mei zullen moeten wachten om de schade te kunnen opmeten. Op kwartaalniveau kijkt de Belgische markt alvast aan tegen een niet te overbruggen achterstand van bijna 30.000 wagens (- 18 procent).

De beste verliezers

In het donkerrood gekleurde merkenklassement van de voorbije maand leidt Volkswagen nog steeds de dans, met een verkoop van 3.008 voertuigen gaat het de Duitse vrienden van BMW (2.314 stuks) en Mercedes-Benz (1.926) vooraf. Renault en Peugeot vervolledigen de top 5, al kijken de Fransen met verliezen van respectievelijk 62 en 56 procent tegen een zo mogelijk nog grotere terugval aan. Opvallend: Tesla wint als enige merk in de top 20 terrein (+ 18 procent), de Amerikaanse elektropionier tekent inmiddels voor een marktaandeel van 1,2 procent.

Bron: FEBIAC