BMW 4 Reeks: de gekende verrassingen

Het zijn drukke dagen bij BMW. Na onder meer de 5 Reeks vorige week, stelden de Müncheners deze week de nieuwe 4 Reeks voor. Wat meteen opvalt: de grille die we op het studiemodel zagen, is inderdaad werkelijkheid geworden.

Wanneer BMW een nieuw model voorstelt, lijkt de neus steevast talk of the town te zijn. Na “volledig buiten proportie” (7 Reeks) en “nog net binnen het aanvaardbare” (5 Reeks), volgt bij deze 4 Reeks een hele mix van reacties. Dat we al aan zijn bevertanden konden wennen na het zien van de conceptversie, maakt de pil voor ons alvast beter te slikken. Meer nog: op termijn lijkt ondergetekende de neusgaten van de nieuwe 4 wel in zijn hart te kunnen sluiten. Zeker omdat ze minder prominent aanwezig zijn wanneer je er een nummerplaat voorhangt.

Waar de vorige 4 Reeks nog veel gelijkenissen vertoonde met zijn berlinebroertje, tapt deze jongen uit een ander vaatje. De coupé is 60 millimeter lager, 27 millimeter breder en de wielen staan verder naar de hoeken. Het zwaartepunt is 21 millimeter lager dan dat van de sedan, voor meer grip. Qua design is hij zelfs een iets soberdere 8 Reeks.

Motorkeuze

De verkoop begint met vijf modelvarianten; de BMW M440i xDrive Coupé maakt zijn debuut aan de top van het gamma. Het sportieve vlaggenschip wordt aangedreven door een zescilinder-in-lijn benzinemotor van 374 pk. Het gamma omvat ook twee viercilinder benzinemotoren en een viercilinder dieselmotor. In maart 2021 zullen twee zescilinder-in-lijn dieselmotoren het gamma vervoegen. De zescilinder benzines en alle diesels krijgen een klein elektrisch duwtje in de rug via een 48V Mild Hybrid systeem.

Later volgen nog een gran coupé- en cabrioderivaat. Bovendien zullen alledrie de koetswerktypes nog eens langsgaan in de sportschool voor een M-kuur. Later volgt dan nog een volledig elektrische i4, die grotendeels het design van deze 4 Reeks zal overnemen.