Citroën start stekkeroffensief met C5 Aircross Hybrid

Voor een volledig elektrische Citroën kan je voorlopig alleen terecht bij de hoogbejaarde C-Zero en de weinig bruikbare E-Méhari, deze plug-in versie van de C5 Aircross dichten we daarentegen veel meer commerciële overlevingskansen toe.

Je hoeft al lang geen visionair meer te zijn om te voorspellen dat de plug-in hybride de komende jaren aanzienlijk aan populariteit zal winnen. Ook in ons land tracht de nieuwe autofiscaliteit de (fleet-)markt richting stekkerhybrides te duwen, het worden (samen met de EV’s natuurlijk) dan ook zowat de enige auto’s die een werkgever nog voor de volle 100 procent kan aftrekken. Het is bijgevolg geen toeval dat we binnenkort een resem nieuwe stekkerhybrides mogen verwelkomen, naast de Peugeot 3008 en 508 (SW), de Opel Grandland X Hybrid4 en DS 7 Crossback E-Tense komt er dus ook een gelijkaardig gemotoriseerde variant van de Citroën C5 Aircross.

Net als de Franse stalgenoten rekent ook de C5 Aircross op de combinatie van een geblazen 1,6 liter-benzinemotor en een 80 kW sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 225 pk en een koppel van 320 Nm. Het EMP2-platform verwelkomt een lithium-ionaccu met een capaciteit van 13,2 kWh waarmee de C5 Aircross Hybrid tot 50 elektrische kilometers moet kunnen afleggen, zodat de gemiddelde emissiecijfers netjes onder de fiscale lat van de 50 g/km zullen vallen. Maar wil je die waarden ook effectief benaderen, dan is het aangewezen om de C5 Aircross consequent te ‘pluggen’, een operatie die – afhankelijk van de gekozen laadoptie – zo’n 2 (met de optionele 7,4 kWh lader), 4 (met de standaardlader) of 7 uur (aan een klassiek stopcontact) in beslag neemt. Op de officiële prijzen van de C5 Aircross is het nog even wachten, de auto zou dan ook pas in de loop van het voorjaar op de markt komen.