Corona infecteert ook de (Chinese) automobielsector

Dat het coronavirus ook economische gevolgen heeft, was de afgelopen weken al te merken op de internationale beurzen. Die lieten verliezen optekenen die vergelijkbaar zijn met de grote financiële crisis van 2008. Dat de automobielindustrie in de klappen deelt, is dus niet meer dan logisch. In het hart van de storm zit China, ground zero van het virus en de eerste markt die de gevolgen echt voelde. En ja, dat heeft gevolgen voor de wereldwijde automobielmarkt …

De cijfers die analisten van GlobalData onlangs publiceerden, liegen er niet om. In januari 2020 werden wereldwijd maar 6,2 miljoen nieuwe auto’s verkocht, dat is het laagste cijfer sinds januari 2012 (5,9 miljoen). Het coronavirus, dat voor het eerst opdook in het Chinese Wuhan, verplichtte de Chinese overheid tot draconische quarantaine-maatregelen. Dit had onmiddellijk gevolgen voor zowel de verkoop van auto’s als de productie. Lege toonzalen en hetzelfde scenario in tal van fabrieken: een mokerslag.

Brutale vrije val

De wereldwijde daling van de verkoop met 13,9%  in januari 2020 ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar was al alarmerend maar de daling van de Chinese markt met 33,1% is nog veel erger Bovendien lijkt er voorlopig geen rem te staan op deze brutale vrije val. Tijdens de eerste week van februari gingen de verkopen op de Chinese markt zelfs met 96% achteruit in vergelijking met dezelfde periode in 2019.

Cui Dongshu, secretaris-generaal van de China Passenger Car Association, verwoordde het als volgt: “Er was nauwelijks iemand bij autohandelaars in de eerste week van februari, omdat de meeste mensen thuis bleven.”

Businessplannen in de prullenmand

Aangezien China de grootste automarkt ter wereld is, blijven de gevolgen niet beperkt tot die interne markt. De meeste grote automerken, zowel Europese, Aziatische als Amerikaanse hebben in hun businessplannen voor de komende jaren een belangrijk hoofdstuk geschreven voor de Chinese markt. Die liet de afgelopen jaren immers een stabiele groei optekenen. Dit terwijl de Westerse markten stagneren of achteruit gaan. Die omzetprognoses en winstwaarschuwingen kunnen nu meer dan waarschijnlijk de prullenmand in.

Wereldwijde naschok …

De analisten van GlobalData voorspellen dat de naschok nog minstens het hele jaar 2020 zal duren. Zelfs wanneer we het coronavirus onder controle krijgen, blijven er gevolgen voor de wereldwijde automobielindustrie. Veel componenten worden immers geproduceerd in China … in fabrieken die nu stilliggen omdat de werknemers thuis in quarantaine zitten. Zelfs bij een snelle heropstart, zal het maanden duren om de logistieke ketting weer op een normaal niveau te krijgen. Bovendien is de automobielindustrie zeer kwetsbaar omwille van het just-in-time productieprincipe. Stock van onderdelen houden is immers duur en daarom geven de constructeurs er de voorkeur aan om onderdelen te laten leveren met een minimale tijdsbuffer.

Bedrijven zoals Jaguar-Land Rover hebben al bevestigd dat ze hun toevlucht nemen tot aircargo voor onderdelen uit China om aan de productievraag te voldoen. Anderen, waaronder Toyota en PSA, verwachten een verstoring van de toeleveringsketen. Fiat-Chrysler heeft dan weer gewaarschuwd dat het wellicht delen van zijn Europese productie moet stopzetten als de levering van onderdelen niet snel weer op gang komt.

In de context van de enorme investeringen die automobielconstructeurs vandaag al moeten doen om uitstootnormen te halen – onder andere door elektrificering – kon het coronavirus niet op een slechter moment komen.