Covid-19: deze autofabrieken “scholen zich om” in de strijd tegen corona

De autoproductie in heel wat fabrieken ligt stil, of door de verminderde vraag, of door quarantaines vanwege zieke werknemers. Een aantal fabrieken scholen zich echter om, al dan niet op vraag van de overheid.

Dat laatste is alvast aan het gebeuren aan de overkant van het Kanaal. Premier Boris Johnson van het Verenigd Koninkrijk schreef meer dan 60 bedrijven aan in de hoop snel 20.000 beademingsmachines te kunnen bouwen, weet de Britse krant The Guardian. De plannen zouden die van een basisversie zijn, die “goedkoop en zonder veel externe onderdelen gebouwd zou kunnen worden”. De machines zijn levensnoodzakelijk in de strijd tegen het Coronavirus aangezien men schat dat de Britten in het ergst mogelijke scenario drie keer meer beademingstoestellen nodig hebben dan nu het geval is.

Bij de bedrijven die Johnson contacteerde zitten ook heel wat autobouwers met een fabriek in de UK, zoals Jaguar Land Rover, Rolls-Royce, Honda, PSA en Ford. “Als Brits bedrijf zullen we natuurlijk alles doen wat we kunnen om onze samenleving in deze ongekende tijden te ondersteunen”, vertelde een woordvoerder van Jaguar alvast.

Toch stellen heel wat experts vragen bij de haalbaarheid van dit project. Productielijnen ombouwen kost tijd en dan is er nog de vraag van de kwaliteit van de gebouwde machines … De verschillende merken onderzoeken alvast of ze hun steentje kunnen bijdragen.

Chinese reus draait de knop om

Al zijn ze in China een stapje verder. Constructeur BYD Auto is zo één van de grootste fabrikanten van mondmaskers en handgels geworden. De fabriek draait nu 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. Goed voor een productie van zo’n vijf miljoen maskers en niet minder dan 300.000 flesjes gel per dag! Ah ja, en tussendoor blijven de Chinezen natuurlijk ook nog batterijen voor elektrische wagens bouwen …