Deze Maserati’s mag je de komende jaren verwachten

Met Italianen weet je natuurlijk nooit, maar het lijkt erop dat de zeven magere jaren bij Maserati stilaan achter de rug zijn. Benieuwd wat het merk met de drietand de komende jaren in petto heeft?

Net als Alfa Romeo heeft ook Maserati de voorbije zwarte sneeuw gezien. Een verouderd gamma en een daaraan gekoppelde CO2-handicap haalden de verkoop van beide merken zwaar onderuit, waardoor we zelfs even vreesden voor een herhaling van het Lancia-scenario. Intussen hebben de Italianen stilaan de rug gerecht, en wordt er achter de schermen hard gewerkt aan een welgekomen (elektro-)offensief. Een hybride versie van de Ghibli zal vermoedelijk al debuteren tijdens Auto China in april – tenzij het coronavirus daar nog anders over beslist – maar die blijkt slechts het topje te vormen van Maserati’s elektrische ijsberg. Een overzicht:

1. Een nieuwe supercar

In mei van dit jaar verwachten we de eerste nieuwigheid bij Maserati, en het is er meteen één van formaat: een gloednieuwe supersportwagen. Het prototype met middenmotorarchitectuur werd eind vorig jaar al gespot rond de fabriek van Modena, en verbergt een volledig nieuwe motorenfamilie. Naast een klassieke V6 en V8 op benzine zou er ook een EV-variant op de planning staan, net als een dakloze Spyder.

2. Een sportieve crossover

Wie als sportwagenbouwer wil overleven in het huidige automobiellandschap, is haast verplicht om uit te wijken richting de lucratieve SUV-markt. Maserati heeft met de Levante weliswaar al een gedoodverfde Porsche Cayenne-rivaal in de aanbieding, maar vanaf volgend jaar zou er in de fabriek van Cassino ook een iets compactere SUV van de band gaan rollen. Inmiddels zou Maserati ook al bevestigd hebben dat de toekomstige SUV gebruik zal maken van een Alfa Romeo-platform, waarbij de (uitstekende) Giorgio-basis van de Stelvio de meest voor de hand liggende piste is.

3. Een elektrische GT

Onlangs nog stuurde Maserati de GranTurismo en GranCabrio, na een lange carrière van 13 jaar, op welverdiende retraite. Voor 2021 staat echter al een gloednieuwe GT in de steigers, desgewenst met fluisterstille EV-aandrijving. Moederhuis FCA kondigde onlangs nog een investering van 800 miljoen euro aan voor de fabriek in Mirafiori, die wordt omgebouwd een hypermoderne EV-productiesite. Naast de toekomstige Maserati-GT (die wellicht als Alfieri door het leven zal gaan) zullen ook de 100 procent elektrische versies van de Fiat 500 er geassembleerd worden.