Dit is de nieuwe Kia Sorento

Het Salon van Genève nadert met rasse schreden, en dat zal je de komende dagen geweten hebben. Kia gooit op deze maandagochtend meteen de knuppel in het hoenderhok met zijn vierde Sorento, een rechtstreekse concurrent voor de nieuwe Ford Explorer PHEV. Inclusief plug-in hybride aandrijving, dus.

Qua aantallen valt de Kia Sorento natuurlijk niet te vergelijken met de wat compactere Tucson van Hyundai, toch hebben beide SUV’s de gemeenschappelijke verdienste dat ze de Zuid-Koreaanse merken aan het begin van deze eeuw op de Europese kaart hebben gezet. Intussen zijn de egelstellingen verlaten en de ambities grondig bijgesteld, ook deze nieuwe Sorento is dus niet bepaald gekomen om de spreekwoordelijke kruimels mee te graaien.

Hoewel Kia niet genoeg kan herhalen dat de Sorento ontworpen is door drie designstudio’s in Europa, Zuid-Korea en Amerika, lijkt het ons toch vooral de laatste die de tekentouwtjes in handen had. Het ‘cab rearward’-design (waarbij de A-stijl 30 mm naar achteren werd geplaatst, nvdr) en de bonkige achtersteven doen overigens niet alleen denken aan zijn Amerikaanse neef, de Telluride, maar ook aan de Ford Explorer PHEV, nog zo’n Amerikaanse hoogpoter die het sinds kort op Europese bodem mag komen proberen.

De vergelijking met die laatste gaat zelfs nog een heel stuk verder. Kia introduceert namelijk een gloednieuw platform onder deze Sorento, dat bedacht is op de geëlektrificeerde Smartstream-aandrijflijnen van het merk. Bovenop een grotere wielbasis heeft de Sorento dus ook recht op een plug-in hybride aandrijfgeheel, al zou die pas in een tweede fase aan het motorenpalet worden toegevoegd.

Hoewel we nog een tweetal weken geduld moeten oefenen om de nieuwe Kia Sorento eigenhandig te bepotelen, lijkt de grote SUV (die desgewenst ook met zeven zitjes te bestellen is) ook binnenin grote stappen te hebben gezet. De bestuurder kijkt voortaan uit over een volledig digitale klokkenwinkel, die – net als bij Mercedes-Benz – naadloos overgaat in een 10,25 inch groot multimediascherm. Voor andere interieurdetails zijn de Koreanen dan weer wat mosterd gaan halen bij Volvo en BMW (let maar op het stuurwiel en de deurhendels). Er zijn slechtere referenties, toch?