Dit zijn de 20 meest gekozen bedrijfswagens

Mercedes A-Klasse 250 e

Er is de voorbije jaren al heel wat kritiek geuit op het systeem van de bedrijfswagens, toch blijven ze voor veel werkgevers nog steeds een ideale manier om de Belgische loonhandicap (gedeeltelijk) te compenseren. Ondanks de komst van het mobiliteitsbudget liet de markt ook begin dit jaar nog een bescheiden groei van 1,5 procent optekenen, een stijging waar vooral de Duitse premiummerken de vruchten van plukken.

Bedrijven die de war for talent willen winnen, beseffen maar al te goed dat de rol van een bedrijfswagen – statussymbool par excellence – allerminst onderschat mag worden. In de statistieken van JATO Dynamics voor de eerste twee maanden van 2020 wordt nog maar eens aangetoond dat de Belgische bedrijfswagenbestuurder een duidelijke boon heeft voor Duitse prestigemerken, en BMW in het bijzonder (in de salonmaand januari was BMW zelfs het grootste merk tout court, nvdr). De beste niet-Duitse merken zijn Peugeot, Volvo en Skoda op plaatsen 5, 6 en 7, Toyota moet zich als eerste Aziatische producent tevreden stellen met een 8e stek.

BMW blijft veruit het populairste merk onder de Belgische bedrijfswagenbestuurders, gevolgd door Volkswagen, Mercedes-Benz en Audi.

Die voorkeur weerspiegelt zich uiteraard ook in het klassement van de populairste modellen, al laat koploper BMW zich hier wel de kaas van het brood eten door zijn gedoodverfde rivaal uit Stuttgart, Mercedes. De Mercedes A-Klasse kroonde zich vorig jaar al tot Most Popular Fleet Car, en blijft met 1.544 inschrijvingen op naam van een bedrijf nog steeds de ranglijst aanvoeren. De nummers 2 en 3, de BMW 3 Reeks (1.273 stuks) en Volkswagen Golf (1.180 stuks) volgen al op enige afstand.

Hieronder vind je de volledige top 20: