Einde verhaal voor Suzuki Jimny?

Waanzinnig populair is-ie, toch lijkt het erop dat de guitige Suzuki Jimny weldra het slachtoffer zal worden van zijn eigen succes en (tijdelijk) uit de Europese verkooplijsten zal verdwijnen. Met ‘dank’ aan de strengere CO2-targets.

Mocht je het op één of andere manier gemist hebben: de autobouwers moeten dit jaar alles uit de kast halen om te kunnen voldoen aan de nieuwe Europese emissienormen, die een vlootgemiddelde van 95 gram CO2/km vooropstellen. Waardoor je nu ook meteen begrepen hebt waarom de markt plots overspoeld wordt met plug-in hybride en 100% elektrische modellen. Autobouwers die nog geen geëlektrificeerde modellen in de aanbieding hebben, moeten zich dus van hun creatiefste kant tonen. Zo kocht FCA al voor 1,8 miljard euro CO2-credits bij Tesla, terwijl anderen hun gamma grondig herschikken (lees: de meest vervuilende modellen schrappen) om de gemiddelde CO2-uitstoot naar beneden te halen.

Kill your darlings

Die laatste praktijk zal de komende maanden en jaren nog voor heel wat traantjes zorgen bij de echte autofanaten, zo blijkt nu. We wisten al dat AMG zijn gamma grondig gaat inperken en dat Renault de RS-versie van de nieuwe Clio geslachtofferd heeft, maar nu laat Autocar ook weten dat het voortbestaan van de sympathieke Suzuki Jimny in het gedrang komt. In ons land is de Japanse blokkendoos overigens al een tijdje ‘uitverkocht’, wat alleen maar bevestigt dat ze zich bij Suzuki vooral niet in CO2-nesten willen werken.

Lichte vracht

Dat de Jimny binnenkort langs een achterdeurtje van het Europese toneel verdwijnt, hoeft daarom nog niet meteen het einde van de populaire offroader te betekenen. Suzuki heeft namelijk al twee mogelijke oplossingen op tafel liggen: eerst en vooral is er sprake van een lichte vracht-uitvoering (zonder de in de laadvloer geïntegreerde achterstoelen) die niet onderhevig is aan de nieuwe CO2-normen, nadien zou ook de klassieke personenwagenversie opnieuw op de markt verschijnen met een geüpdatete (hybride?) motorisatie.