En nu het échte werk: Cupra Leon

Moest Cupra zich de voorbije jaren nog proberen te onderscheiden van zustermerk Seat met een inderhaast opgepompte Ateca, dan krijgen de Spanjaarden nu volop de kans om zich te profileren met deze gloednieuwe Cupra Leon. Een Golf 8 GTI avant la lettre, zeg maar…

Gisteravond werd in het Spaanse Martorell de nieuwe ‘Cupra Garage’ feestelijk ingehuldigd. Tijdens de opening van Cupra’s eigen hoofdkwartier kregen de aanwezigen meteen ook de hot hatch-versie van de nieuwe Leon op hun bord, een model dat heel wat technische gelijkenissen vertoont met de op stapel staande Golf GTI… maar ook de GTE. Jawel, de eerste (maar zeker niet laatste) hot PHEV is een feit.

Net als de toekomstige Skoda Octavia RS mag ook de Cupra Leon gebruik maken van de door een elektromotor ondersteunde 1.4 TSI, een plug-in hybride aandrijfgeheel dat in totaal 245 pk richting voorwielen stuurt. De 13 kWh sterke accu zorgt daarbij voor een elektrische WLTP-rijbereik van zo’n 60 kilometer, waardoor het gemiddelde emissiecijfer onder de fiscale lat van 50 gram per kilometer zakt. ‘Klassieke’ hot hatch-motorisaties zijn er voorlopig ook nog, in de vorm van een geblazen 2 liter die naar keuze 245 of 300 pk levert. In de absolute topversie – die uitsluitend in de Sportstourer-breakvariant te bestellen valt – krijgt de Cupra Leon zelfs 310 paarden mee, steeds in combinatie met de 4Drive-vierwielaandrijving. Zelf schakelen is intussen blijkbaar helemaal passé, alle varianten worden standaard geleverd met de DSG-automaat met dubbele koppeling. Concrete prestatiecijfers blijven vooralsnog schaars, de snelste Cupra Leon zou wel in minder dan 5 tellen aan 100 km/u moeten staan.

Ondanks de stevige technische adelbrieven, die aangevuld worden met een verlaagd sportonderstel, adaptieve dempers, Brembo-stoppers en een elektronisch geregeld sperdifferentieel, houdt de Cupra Leon het op uiterlijk vlak verrassend discreet. Naast het patserige logo zoek je dan ook best naar de koperkleurige koetswerkaccenten om je ervan te vergewissen dat je met een sportieve Cupra te maken hebt. Tot slot laat Cupra ook de keuze uit zes specifieke velgdesigns en acht kleurstellingen, waaronder een aantal matte.