Eviva España: Spraakbediening nieuwe Seat Ateca luistert naar “hola, hola!”

Met meer dan 300.000 verkochte eenheden is de Ateca een waar succesnummer voor Seat. De eerste facelift van het model staat dan ook in het teken van “if it ain’t broken, don’t fix it”. Een plug-in hybride aandrijflijn blijft dus nog even in de koelkast, een minicursus Spaans krijg je wel van deze compacte SUV.

Van buitenaf gezien zul je een vergrootglas nodig hebben om de nieuwe Ateca te herkennen. Z’n nieuwe bumpers maken hem 18 mm langer en uiteraard kreeg de SUV een setje nieuwe led-lampen aangemeten. Voorts ook een nieuwe badge met zwieriger lettertype, zoals we die al zagen op de Leon, maar daar stopt het ongeveer.

Het is dan ook vooral vanbinnen dat de grote veranderingen zitten. Het interieur krijgt een nieuwe bekleding met hoogwaardigere materialen en ook het stuurwiel is nieuw. Dat laatste komt uit de Leon, net als de digitale tellerpartij en het centrale infotainmentscherm.

“Hola, hola”

Dat 8,25 of 9,2 duim grote schermpje herbergt meer connectiviteit dan ooit dankzij Full Link (draadloos toegang tot zowel Android Auto als Apple CarPlay) en online functies en diensten, beschikbaar via in-carapps die de rijervaring van de klant uitbreiden. Ook spraaktechnologie maakt zijn intrede. De assistent activeer je niet via “Hey Seat”, maar met het Spaanse “Hola, hola”. Hopelijk verstaat de assistent ook Nederlands …

Veiligheidstechonologieën als Predictive Adaptive Cruise Control, Pre-crash Assist, Travel Assist en Side Assist maken de facelift compleet. Onder de motorkap kan je dan weer kiezen tussen benzine- en dieselmotoren. In die eerste categorie zijn dat de 1.0 liter (110 pk, manueel, voorwielaandrijving), de 1.5 (150 pk, manueel of DSG, voorwielaandrijving) en de 2.0 (190 pk, DSG en vierwielaandriving). Bij de tweede categorie kan je enkel kiezen voor een tweeliter die 115 pk (manueel en voorwielaandrijving) dan wel 150 pk (manueel of DSG, voor- of vierwielaandrijving) sterk is.