Exclusief: Dwars door Londen met de Ford Mustang Mach-E!

Is de elektrische Ford Mustang Mach-E zijn – pun intended – ronkende naam waardig? Met die cruciale vraag op zak staken we het Kanaal over voor een gestrekte draf door het drukke Londense stadscentrum… en een eerste galop in een lege, ondergrondse parkeergarage.

Visionair, we kunnen er geen ander woord voor bedenken. Neen, niet zozeer de auto – uiteindelijk werkt zowat iedereen vandaag aan een elektrische SUV of crossover – als wel de timing waarop Ford Europe afgelopen vrijdag met zijn nieuwe Mustang Mach-E op tournée vertrok. Nauwelijks een week nadat de Britten hun ambitie hebben uitgesproken om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor tegen 2032 te verbieden, staan we aan de rand van Hyde Park, naast het pop-up belevingscentrum dat Ford er heeft neergepoot om zijn Go Electric-elektrificatiestrategie kenbaar te maken bij het grote publiek.

Het grote plan is om tegen eind volgend jaar 18 geëlektrificeerde modellen op de markt te brengen, die nog eens een jaar later zowat 50 procent van de totale verkoop voor hun rekening moeten nemen. De Mustang Mach-E geldt daarbij als het onbetwiste uithangbord, als een soort van ‘locomotiefmodel’ dat de rest van het EV-gamma op sleeptouw moet nemen… en ‘en passant’ liefst zoveel mogelijk klanten moet afsnoepen van de toekomstige Tesla Model Y en Audi Q4 e-tron.

Dat een autobouwer één van zijn meest iconische naamplaatjes recycleert om zijn elektrische toekomst binnen te rijden, is veelzeggend. In het geval van de Mustang, een naam die sinds 1964 onlosmakelijk verbonden is met ronkende V8-motoren en Amerikaans je m’en foutisme, is het zelfs ronduit stuitend.

Hoewel de naamkeuze bij de onthulling voor heel wat banbliksems en gefronste wenkbrauwen zorgde bij de trouwe Mustang-klandizie, is Ford er niettemin heilig van overtuigd dat de Mustang-badge zijn plaats heeft op een elektrische crossover. Het wijst daarvoor op een aantal visuele gelijkenissen, zoals de kenmerkende verticale lichtstrips achteraan en de duikende daklijn, die de nochtans 4,7 meter lange Mustang Mach-E zowaar coupé-allures bezorgt. Ook rijtechnisch zou de elektrische ‘Stang’ – nota bene: 2 ton, droog aan de haak – zijn naam niet gestolen hebben, een stelling waar we ons bij de presentatie nog eerder sceptisch over uitlieten. Waarop we onlangs dus een vriendelijke uitnodiging in de bus kregen om het in Londen eens zelf te komen ervaren aan boord van een nagenoeg productierijp prototype.

Beetje Belgisch

Geert Van Noyen, Head of Vehicle Dynamics: “We zijn ons ervan bewust dat een Mustang-badge bepaalde verwachtingen schept.”

Wanneer het prototype in kwestie ons komt afhalen aan onze uitvalsbasis – onder een grote publieke belangstelling die we eerder aan de auto dan aan onszelf toeschrijven – blijken we zowaar in te stappen bij Limburger-wereldburger Geert Van Noyen, die als Head of Vehicle Dynamics bij Ford Lommel verantwoordelijk was voor de chassisafstelling van de Mustang Mach-E. Van Noyen: “Bij Ford zijn we ons ervan bewust dat een Mustang-badge bepaalde verwachtingen schept. Daarom zal de Europese versie ook verschillen van de Amerikaanse, met andere accenten op vlak van ophanging, stuurkalibratie en ESP. Ondanks het hogere gewicht (de Mustang Mach E weegt 2 tot 2,2 ton, afhankelijk van de gekozen batterijoptie, nvdr) moest de auto aanvoelen als een echte sportwagen, zowel op een rechte lijn als in het bochtenwerk.”

Terwijl Van Noyen het onbetaalbare preproductiemodel met de nodige omzichtigheid door het hectische Londense verkeer loodst om straks het volle potentieel te ontplooien in een ondergrondse parkeergarage, nemen we nog even de tijd om het (weliswaar nog onafgewerkte) interieur van de Mach-E wat uitgebreider te monsteren. Naast de rode noodknop die voorlopig nog op het dashboard prijkt, zuigt het enorme centrale display met een diameter van 39 centimeter meteen alle aandacht naar zich toe. Opvallend: in tegenstelling tot bij de Tesla Model 3 staat het hier verticaal opgesteld, en werd er onderaan nog een fysieke draaiknop geïntegreerd.

Door de afwezigheid van een middentunnel is er zowel voor- als achterin behoorlijk veel zitruimte, al knibbelt de schuin aflopende daklijn wel wat aan de beschikbare hoofdruimte. De koffer achterin slikt 402 liter, wat relatief weinig is voor een SUV van dit kaliber. Gelukkig is er vooraan een bijkomende ‘frunk’ waarin je nog eens 102 liter aan spullen (of laadkabels) kwijt kan.

Eerste meters

Nu goed, Ford heeft deze Mustang Mach-E uiteraard niet gemaakt om VAB Gezinswagen van het Jaar te worden, wel om de elektrische concurrentie op een spreekwoordelijk hoopje te rijden. Zo zal de Mustang Mach-E over drie verschillende rijmodi beschikken – Whisper, Engaged en Unbridled – die elk een grondige impact hebben op de aard van het beestje. Naast de gasrespons, de besturing en het niveau van remenergierecuperatie speelt Ford ook met auditieve parameters, zodat je van de stille paardenfluisteraar desgewenst een wilde dekhengst kan maken. Of je die kunstmatige spielerei echt nodig hebt om wat lol te beleven achter het stuur? Allerminst.

Bij wijze van voorsmaakje neemt Van Noyen ons mee onder de grond, waar Ford een stuk van een parkeergarage heeft afgezet voor een acceleratie- en slalomproef. Hoewel het prototype uitgerust is met de ‘kleine’ batterij van 75 kWh en achterwielaandrijving, goed voor een piekvermogen van 258 pk en een autonomie van 450 kilometer, voelt de Mustang Mach-E veel lichtvoetiger aan dan hij in werkelijkheid is. Vermits de elektromotor al van bij de eerste omwenteling zijn maximale koppel vrijgeeft, zijn vooral de eerste meters verbluffend.

Tijdens de slalom viel ons verder op dat de Mustang Mach-E zijn koets bijzonder vlak weet te houden, zelfs bij plotse lastwissels. De keerzijde van die medaille is dat de ingenieurs in Lommel voor een vrij strakke ophangingsset-up hebben gekozen, waardoor het rijcomfort op slecht (lees: Belgisch) wegdek toch nog om bijkomend onderzoek vraagt. We kunnen eerlijk gezegd niet wachten… maar we hebben helaas geen andere keuze.

Minder dan 50.000 euro

Want hoewel Ford de Mustang Mach-E dit najaar al lanceert op een zestal Europese ‘kernmarkten’ voor EV’s, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Duitsland en Nederland, is ons land pas in 2021 aan de beurt. Belgische klanten zullen kunnen kiezen uit een standaardbatterij van 75 kWh en een 98,8 kWh grote ‘Long Range’-variant met een maximaal rijbereik (tot 600 kilometer volgens de WLTP-cyclus, tegenover 450 kilometer voor de ‘kleine’ batterij). Nadien moet er ook gekozen worden tussen achter- en vierwielaandrijving. Het piekvermogen van de Mach-E varieert van 258 pk (75 kWh, RWD) tot 337 pk (98,8 kWh, 4WD), volgend jaar volgt er ook nog een ruim 465 pk sterke GT die in minder dan 5 tellen van 0 naar 100 km/u accelereert. De prijzen voor de basisversies zouden net onder de psychologische lat van 50.000 euro blijven, al blijft het voorlopig nog wachten op een officiële Belgische catalogusprijs.

Conclusie

Vermits we er zelf nog geen meter mee gereden hebben, kunnen we uiteraard ook nog geen correct oordeel vellen over de kwaliteiten van Ford’s elektrische raspaard. Ook de vraag waarmee we dit artikel openden, blijft bijgevolg nog even onbeantwoord. Desondanks keerden we huiswaarts met een positief gevoel. Een voorgevoel, zo je wil. Dit zou, samen met de I-Pace van Jaguar, wel eens één van de leukst rijdende EV’s binnen zijn genre kunnen worden…