Fangio on tour: vier exclusieve BMW’s op één voormiddag

Of we eens naar Pepinster wilden komen om met vier exclusieve BMW’s te rijden? Zoiets moet je ons geen twee keer vragen! 3.700 Duitse pk’s op één voormiddag? Ready, set, go!

Maar eerst nog even de spelregels uitleggen: BMW nodigde een aantal journalisten uit om haar meest exclusieve materiaal uit te proberen, die werden opgesplitst in groepjes van vier om telkens in het zog van een ‘pace car’ door de Ardennen te trekken. Treintje rijden deden we als kind al graag, maar met wagonnetjes van zowat 100.000 euro geeft dat toch een extra dimensie. Het dragen van een mondmasker was uiteraard verplicht waar nodig en bij elke wagenwissel werden de bolides ontsmet om het coronavirus zo weinig mogelijk kans te geven … en ons even op adem te laten komen!

BMW X6 M50i

Beginnen deden we met een oude bekende, de BMW X6 M50i, waarvan je onze uitgebreide test hier kan lezen. En als er iets is dat we zullen onthouden van het model, is het wel het geluid van die machtige V8 dat weergalmde tussen de prachtige Ardennenvalleien! 530 pk levert hij, genoeg om de 2,3 ton zware X6 M50i binnen de 4,3 seconden naar honderd te schieten en vervolgens in een schaamteloos gebrul door te stomen naar de elektrisch gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u.

Voorts valt vooral de overdaad van het model op. Een uitdagend design met het optioneel verlichte radiatorrooster als hoogte/dieptepunt en een uitgebreid arsenaal aan comfortfuncties zorgen ervoor dat hij een dikke 2,2 ton op de weegschaal zet. Respect voor hoe ze dat bij BMW met de adaptieve M-ophanging proberen te verbergen, maar zoiets lukt natuurlijk nooit helemaal. De X6 M50i is dan ook een wagen om mee uit te pakken: stilstaand, cruisend door de stad, bij stoplichtsprintjes … maar net iets minder op een bochtig parcours.

BMW X3 M Competition

Als je dat dan toch wil doen in een hogere BMW, dan stap je best in deze X3 M Competition. De 510 pk sterke zes-in-lijn brult misschien iets minder charismatisch dan de acht cilinders uit de X6, maar wat een prestaties legt hij op het asfalt! Grip, grip en nog eens grip is zijn deel. Haarspeldbochten worden kleine knikjes, via het stuur lees je de bochten en bij het uitaccelereren zet hij zijn vermogen meteen neer. Meteen wisten we: de andere drie wagens die we vandaag zouden rijden, zijn geen ‘Competition’ voor deze X3 M!

De enige competitie die het model te verwerken kreeg, was van het Belgische asfalt. Een sportonderstel is immers … best wel hard en daardoor krijgt je rug het wel zwaar te verduren. De X3 M Competition is dan ook een hardcore M-model dat de link legt naar de racerij. Best niet gebruiken op de Brusselse of Antwerpse ring, maar op de … Nürburgring!

BMW 840d cabrio

Diesel is niet dood, ook niet op het terrein van de sportwagens. Met de 840d met M-opsmuk mochten we instappen in een zorgeloze GT. Zijn ravissante design is alom bekend en we merkten dan ook beduidend meer mensen op die de cabrio bleven nastaren dan het geweld op hoge poten van hierboven.

Het ontspannen karakter zet zich ook voort achter het stuur. De dieselmotor is een fijne metgezel die je vooruit duwt in plaats van je bij je nekvel te sleuren, windgeruis treedt zelden in de cabine en de afstelling houdt een perfecte balans tussen comfort en sportiviteit. Enkel het stuur is voor ons net niet scherp genoeg, maar dat kan liggen aan het feit dat we net uit die X3 M Competition zijn gestapt. En we geloven nooit dat je voldoende hoofdruimte hebt met de kap gesloten. Maar dat zal dan weer aan onze 1m96 liggen …

BMW X7 40i

Die 1m96 zou in de laatste wagen zeker voldoende ruimte hebben. De X7 is een kolos, een gigant, impressionant en beangstigend voor wie hem in het verkeer tegenkomt. Meer dan 5 meter lang, 2,3 ton zwaar. 340 pk lijkt ineens niet meer zoveel …

De X7 is dan ook een wagen die comfort uitstraalt. Als laatste van het treintje is het moeilijk om de andere bolides bij te houden, maar dat geeft niet. We zitten goed, het interieur is piekfijn, we hebben alles aan boord wat ons hartje begeert. Weemoedig denken we terug aan de presentatie van de 1 Reeks, toen we in net zo’n X7 naar de luchthaven werden teruggevoerd. Zittend op één van de twee stoelen van de middelste rij in deze zeszitsopstelling: massagezetel, de comfortopties bedienend via het schermpje voor onze neus, genietend van de geur van het nagelnieuwe leder en het zicht op München. Dit is eigenlijk één van de weinige wagens waar we liever als passagier in zouden meerijden. Heet dit dan ouder worden?

Het Instagram-verhaal van deze dag kan je bovenaan ons profiel bekijken.