Het succes van de SUV in 5 stappen

In 2019 werden er in Europa meer dan zes miljoen exemplaren van verkocht. Vandaag de dag zijn zij goed voor 38% van de registraties op het Oude Continent. De trend in België is vrij gelijkaardig: vorig jaar was 39% van alle nieuw ingeschreven auto’s er één. U hebt het ongetwijfeld begrepen: de vloedgolf die wij zonet beschreven, is die van de SUV’s. De redactie van Automotions heeft geprobeerd het geheim van dit succes te ontrafelen …

  • Opkomst van varianten

Tot de jaren dertig van de vorige eeuw trokken fabrikanten (vooral Amerikaanse) de kaart van duidelijk afgelijnde modellen. Dit is bijvoorbeeld het idee achter de massaproductie van de Ford T.

In de jaren zestig van de vorige eeuw begon de automobielindustrie haar transformatie, met de productie van varianten op deze modellen. “Die bouwden ze volgens de functie die een auto kan hebben, waarbij ze evenveel voertuigen hebben aangeboden als er functies waren”, zegt Yoann Demoli, docent aan de afdeling Sociologie van de Universiteit van Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines en specialist op het gebied van het sociale gebruik van de auto. “Op die manier kwamen de eerste break- en coupévarianten tevoorschijn. Het succes van de SUV groeide hieruit voort.”

  • Sociaal onderscheid

Consumenten proberen zich altijd te onderscheiden, omdat een product steeds gewoner wordt. Minder dan een eeuw geleden was autobezit een manier om zich op te werken op de sociale ladder. In de jaren zeventig moest je er twee hebben om op te vallen. Vandaag de dag hebben steeds meer huishoudens twee voertuigen. In die wetenschap zijn SUV’s een godsgeschenk om hoogte te winnen, in elke zin van het woord. Al wordt dat effect stilletjesaan uitgevaagd omdat je er steeds meer ziet. “Vandaar de opkomst van premium SUV’s of, subtieler, de keuze voor opvallende kleuren of originele personalisatiemogelijkheden”, legt Yoann Demoli uit.

  • Belang van ruimte

De Franse socioloog analyseerde het profiel van SUV-bestuurders in zijn land. “De kopers van SUV’s zijn gesteld op ruimte: velen wonen in huizen, voornamelijk in de voorsteden en op het platteland, ook al werken ze in of reizen ze regelmatig naar de stad”, aldus Demoli. “Dit gevoel van escapisme en de terugkeer naar de natuur wordt weerspiegeld in de namen van sommige modellen, met Indiaanse stammen als de Jeep Cherokee of Porsche Cayenne, bijvoorbeeld. De SUV kan dus het beeld van een moderne avonturierswagen uitdragen, op zoek naar een zekere eenzaamheid op de weg, boven de file. Met de SUV kan je ook een beetje ‘ontsnappen’ aan de concurrentie op de weg: hoe meer auto’s er zijn, hoe minder eenzaam je je voelt, waardoor het minder prettig is om te rijden. Maar met mijn ‘4×4’ (wat vaak geen 4×4 is, nvdr.), ontsnap ik daaraan door wat opgetild te worden boven de andere bestuurders. Ik domineer de ruimte, kan hoger en verder kijken. Het belang van dat gevoel is essentieel om deze SUV-trend te begrijpen.”

  • Veiligheidsaspect

In de VS werd de SUV-hype eerder ontketend dan in Europa. Al in de jaren negentig van de vorige eeuw. “Sommige auteurs hebben deze hype gekoppeld aan de Golfoorlog, met name aan de rol van het militaire voertuig Humvee. Die werd later omgebouwd tot een straatlegale versie, de Hummer”, legt Demoli uit. “Hier neemt de SUV de veiligheidsdimensie over, afgeleid van de 4×4’s die door de reddingsdiensten of de militairen worden gebruikt.”

Er is dus ook een veiligheids- en beschermingsaspect ten opzichte van andere weggebruikers. “In de Verenigde Staten zien we deze dimensie in advertenties voor de SUV, waar hij vaak wordt gepresenteerd als een fort. In Frankrijk zien we dan weer dat de eigenaren van 4×4’s en SUV’s meer dan anderen geld besteden aan videobewaking en alarmen voor hun huis of appartement.”

SUV’s zijn ook uitgegroeid tot coole monovolumes voor jonge moeders. “Geschat wordt dat 30-40% van de SUV-bestuurders vrouwen zijn. Dat is niet de meerderheid, maar je moet het vergelijken met bijvoorbeeld grote sedans, waar het aandeel vrouwen tot 10% is gedaald. Vrouwen die SUV’s rijden zijn ook jonger dan mannelijke bestuurders en zijn meestal moeder. Dat laatste kan je verbinden met het dat gevoel van veiligheid door het heersende idee van betere dat kinderen in een 4×4 of SUV beter beschermd worden.

  • Niet zo ecologisch inconsequent

In tijden van ecologische bewustwording lijkt het misschien verrassend om veel SUV’s de steden te zien bestormen. Of toch niet, aldus de socioloog. “Want SUV’s rijden vooral buiten de steden. Al zijn de bestuurders geregeld mensen die in stedelijke gebieden komen werken. En omdat het grote voertuigen zijn, vallen ze meer op, wat kan leiden tot een zekere oververtegenwoordiging. SUV’s zijn echter vooral moderne voertuigen. Dat wil dus zeggen dat ze heel wat minder verbruiken en vervuilen als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld een oudere stadswagen.”