Hier is de nieuwe Mercedes S-Klasse!

Eindelijk heeft de S-Klasse weer een moderner interieur dan de A-Klasse …

Want de nieuwste versie van het vlaggenschip van Mercedes zal het van zijn binnenkant moeten hebben. Buitenaf zien we een zachte evolutie, binnenin een revolutie van het interieur dat alom geroemd werd en “afdaalde” naar de kleinere modellen van het merk met de ster.

Maar dat interieur dus: weg is het doorlopende scherm, vanaf nu zijn tellers en centraal scherm weer van elkaar gescheiden. Dat laatste is een oled-pareltje van 12,8 inch dat bovendien niet enkel naar jouw besognes luistert na uitspraak van het “Hey Mercedes”commando, maar op spraakaansturing vanuit alle hoeken van de wagen reageert.

Mercedes-Benz S-Klasse, 2020, Outdoor, Interieur: Leder Nappa Sienabraun Mercedes-Benz S-Class, 2020, outdoor, interior: leather siena brown

Verder in het interieur wordt het aantal LED’jes van de sfeerverlichting opgetrokken van 40 naar 250. Het draagt ook bij aan de veiligheid, door mee te werken met de verschillende veiligheidshulpen. Wanneer de Active Blind Spot Assist in werking schiet, zal er bijvoorbeeld een rode animatie doorheen gaan.

“James” mag op pensioen

Voorst werkte Mercedes vooral aan de autonome rijtechnologie, waardoor de nieuwe S-Klasse opklimt tot niveau drie. Concreet betekent dat dat de Drive Pilot van de limousine zelfs in druk verkeer de wagen tot 60 km/u autonoom kan besturen. Een evolutie die heel wat privéchauffeurs niet graag zullen horen!

Mercedes-Benz S-Klasse, 2020, Outdoor, Fahraufnahme, Exterieur: Hightechsilber Mercedes-Benz S-Class, 2020, outdoor, driving shot, exterior: hightech silver

Momenteel is de S-Klasse beschikbaar met 4 mild hybride aandrijflijnen: de S 450 4Matic (367 pk) en de S 500 4Matic (435 pk) lusten benzine, de S 350 d (286 pk) en de S 400 4Matic (330 pk) hebben liever een kopje diesel. Later komt nog een zwaardere V8 en een plug-in hybride die 100 km elektrische autonomie zou hebben.