Hyundai maakt i30 N nog tikje extremer als Project C

De Hyundai i30 N is al een behoorlijk heetgebakerde hatch, maar de Project C-versie stuwt de temperatuur nog een paar extra graadjes de hoogte in. Dit wordt de extreemste versie van de i30 N.

De i30 N Project C krijgt een behandeling volgens het recept dat Colin Chapman op Lotus toepaste: lichter en lager, en dus vinniger en directer. Nieuwe materialen, zoals met koolstofvezel versterkte kunststoffen, en nieuwe 19-duims velgen in combinatie met wat aerodynamische aanpassingen moeten het gewicht omlaag halen en het gripniveau de hoogte in stuwen.

Hyundai i30 N Project C

Het vermogen van de Hyundai i30 N Project C blijft onveranderd (275 pk). De auto zal bijgevolg in minder dan 6,1 seconden naar de 100 km/u sprint. De topsnelheid blijft dan weer op een gelimiteerde 250 km/u liggen. Schakelen doe je tot slot met een goeie ouwe handbak met 6 verhoudingen.

Area C

Wie zich trouwens moest afvragen waar die C naar verwijst: dat doet hij naar de high performance-testbaan van Hyundai in het Koreaanse Namyang, de zogenaamde “Area C”.

Op het Salon van Frankfurt hangt hij zijn camouflagepakje aan de haak en mogen we hem voor het eerst in volle glorie bewonderen. De productie wordt beperkt tot 600 exemplaren, die allemaal hun baasje zullen zoeken op de Europese markt.