Italiaanse driftkikker: Lamborghini Huracan EVO RWD

Na de Audi R8 heeft ook de technisch verwante Lamborghini Huracan recht op een achterwielaangedreven RWD-variant. Liefhebbers van het betere driftwerk mogen zich al in de handjes beginnen wrijven…

Met zijn atmosferische 5,2 liter-V10 is de Huracan niet bepaald een katje om zonder handschoenen aan te pakken, net daarom rolde de ‘instap-Lambo’ tot nog toe ook standaard met vierwielaandrijving uit de showroom. Dat was niet helemaal naar de zin van de puristen, die zweren bij het karakter van een echte achterwielaandrijver. Sinds de komst van de Audi R8 stond het in de sterren geschreven dat hun gebeden op een dag zouden worden verhoord. Quod erat demonstrandum.

In vergelijking met zijn vierwielaangedreven broer verliest de Huracan slechts 30 paarden , waardoor het totaal op 610 stuks (tegenover 540 voor de Audi R8 RWD) komt te staan. Genoeg alleszins om de Lambo in zo’n 3,3 tellen vanuit stilstand richting 100 km/u te jagen, om nadien desgewenst door te boenderen tot de naald 325 km/u aanwijst. Schakelen gebeurt via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling.

Om de rijbeleving nog wat intenser te maken, herneemt de Huracan EVO RWD ook het nieuwste Performance Traction Control System (of kortweg P-TCS), dat met de 560 aanwezige Newtonmeters goochelt om gecontroleerde drifts mogelijk te maken. Al is het maar zeer de vraag hoeveel klanten zich daaraan zullen wagen, wetende dat deze Huracan EVO RWD minimum 192.000 euro moet kosten…