Jaguar XE en XF gaan aan de mild hybride

Het zijn drukke tijden bij Jaguar Land Rover. Heel wat modellen krijgen een tussentijdse update of worden uitgerust met een plug-in hybride aandrijflijn. Dat laatste geldt niet voor de Jaguar XE en XF, maar hun mild hybride aandrijflijn zal hen wel wat populairder maken in de bedrijfsvloten.

We zullen meteen met de deur in huis vallen: de D180-motor van de XE (foto boven) gaat op de schop en wordt vervangen door de 2.0 i4 MHEV-dieselmotor van 204 pk. Tegelijk verbruikt hij minder en stoot hij minder CO2 uit. De Ingenium benzinemotoren van 250 en 300 pk blijven wel van de partij.

Daarnaast profiteert de XE van een Pivi Pro-infotainmentsysteem met draadloze updates en werd aan het comfort van de inzittenden gedacht. Dat gebeurt met nieuwe stoelen en stuur, maar ook met de nieuwste ionisatie van de interieurlucht. Dankzij zijn PM2,5-filtratie vangt de XE ultrafijne deeltjes en allergenen op. Enkele nieuwe designelementen zoals grotere luchthappers en nieuwe led-koplampen maken de transformatie compleet.

Luxesfeertje

Ook bij het grote broertje, de XF, komt er een mild hybridemotor piepen. Net als bij de XE wordt de D180 vervangen door een nieuwe mild-hybride diesel met 204 pk en werden de 250 en 300 pk sterke Ingeniums verfijnd. Uiteraard krijgt de XF hetzelfde Pivi Pro-systeem en verbeterde ionisatiefilter als zijn compactere broertje. En daarnaast ging Jaguar iets verder in de visuele updates.

De nieuwe voorbumper, de ledkoplampen, het nieuwe, brede en opvallende radiatorrooster en de nieuwe achterbumper maken van deze XF alvast een volwaardige facelift. Daarnaast werd ook het interieur opnieuw bekeken, dat een pak luxueuzer voor de dag komt. De draaiknop voor de bediening van de automatische versnellingsbak werd dan weer vervangen door een pookje.