Jeep Renegade 4xe luidt elektrische inhaalbeweging in

De FCA-merken hebben nog een achterstand in te halen inzake elektrificatie, het is meteen ook één van de hoofdredenen waarom de Italianen hun lot onlangs aan dat van de Franse PSA-groep hebben verbonden. In Brussel introduceert Jeep wel al een interessante PHEV-afgeleide van de sympathieke Renegade, die in staat moet zijn om punten te scoren bij het Belgische (leasing-)publiek.

Jeep laat ons in Brussel kennismaken met de langverwachte Renegade PHEV (of 4xe, zoals hij uiteindelijk gedoopt werd) voor, een voor Europa bijzonder welgekomen aanvulling op het populaire Renegade-gamma. De Italo-Amerikaanse autobouwer, die vanzelfsprekend nogal wat zware SUV’s in de aanbieding heeft, heeft er namelijk alle baat bij om zijn gemiddelde emissies te drukken en zodoende te ontsnappen aan de Europese CO2-boetes. Het gevolg is dat de Renegade zijn 1,3 liter-turbobenzine vanaf midden 2020 laat ondersteunen door een bijkomende elektro-unit, goed voor een vermogen van 190 of 240 pk, een elektrische actieradius van ongeveer 50 kilometer en een CO2-uitstoot die onder de grens van 50 g/km zal blijven. Vermits de elektromotor zich tussen de achterwielen bevindt, blijft de Renegade 4xe verstoken van een fysieke vierwielaandrijving, toch zouden de offroadlimieten van het zogeheten eAWD-systeem nog verder liggen dan bij de klassiek aangedreven versies.

De lancering van de Jeep Renegade 4xe is voorzien voor het tweede trimester van 2020, niet veel later gevolgd door een gelijkaardig aangedreven PHEV-variant van de grotere Compass.

Leave a Comment