Kia Stonic onder het mes

De Kia Stonic mag na drie jaar langs bij de plastisch chirurg. De compacte Zuid-Koreaan prijkt met een nieuw infotainmentsysteem en zag zijn rijhulpsystemen uitgebreid, maar de grootste vernieuwing ligt onder de motorkap.

De Stonic gaat immers aan de mild hybride. De 1.0 T-GDi krijgt hulp van een riemaangedreven starter/alternator, gekoppeld aan een 48-voltbatterij. Het systeemvermogen komt neer op 100 of 120 pk, en hij is verkrijgbaar met een manuele versnellingsbak of een zeventraps DCT met dubbele koppeling. Wie liever geen hybridehulp wil, kan opteren voor diezelfde motor met 100 pk en manuele zesbak of 7DCT of de atmosferische 1.2-benzine van 84 pk.

Binnenin noteren we twee nieuwe, vrolijke kleurpakketten en Het touchscreen is tot slot voortaan 8 duim groot, en biedt meer online- en smartphonetoepassingen.

Veiligheid boven alles

Ook de rijhulpsystemen kregen een update. Zo herkent de automatische noodrem nu ook fietsers (naast voetgangers en auto’s) en krijg je een rijstrookhulp, een vermoeidheidswaarschuwing, een dodehoekwaarschuwing, en een adaptieve cruisecontrol. Nieuwe led-koplampen, nieuw 16-duims schoeisel en twee nieuwe koetswerkkleuren maken zijn transformatie compleet.