McLaren 765LT richt pijlen op Senna

Met de 600LT en 675LT bouwde McLaren in het verleden al twee “longtails”. Maar nog nooit waren ze zo krachtig als deze 765LT. Een lichtere en efficiëntere 720S, die met zijn prestaties de mythische Senna benadert.

Inderdaad, deze jongen is eigenlijk een 720S met een lange staart. “765” staat in dit geval voor het aantal exemplaren dat ze in Woking in elkaar zullen schroeven, maar ook voor de pk’s die hij uit zijn V8 met dubbele turbo haalt. Een V8 die McLaren nog eens onder de loep nam. Zo is hij 15% efficiënter, waardoor de 765LT in 2,8 seconden van 0 naar 100 schiet. Na 7,2 seconden wijst de naald al 200 km/u aan. En terug naar 0? Dat gaat ook in geen tijd dankzij de koolstofkeramische remmen van de Senna.

Voorts krijgt de McLaren natuurlijk een volledig herwerkte achterpartij om hem die visuele lange staart te geven. Zo merken we een nieuwe (actieve) achterspoiler en een andere diffusor op, alsook een viervoudige in de plaats van een dubbele uitlaat, die een soundtrack belooft die geïnspireerd werd door de F1-bolides van McLaren. 

Op de weegschaal

Dat is trouwens niet het enige F1-materiaal in deze longtail. Ook de versnellingsbak krijgt onderdelen uit de bolides van Carlos Sainz en Lando Norris. Voorts lag de nadruk vooral op de weegschaal. Lichtere velgen, uitgebreid gebruik van carbon, dunner glas, … dieettechnieken die ervoor zorgen dat de 765LT in zijn lichtste vorm slechts 1.229 kilo weegt. Al gingen daarvoor ook de airco en het audiosysteem op de schop (tenzij je bijbetaalt). Al zou je gek zijn om dat te doen wanneer je kan luisteren naar die geweldige V8 …