Mercedes-Benz E-Klasse: Traditie in transitie

Terwijl Mercedes-Benz met zijn compacte gamma volop op een jonger en hipper publiek aast, houden de grote vissen uit Stuttgart het liever traditioneel. Deze pas vernieuwde E-Klasse vormt geen uitzondering op die regel… hoewel.

De huidige Mercedes-Benz E-Klasse ging alweer vier jaar mee, waardoor een tussentijdse update stilaan noodzakelijk werd om de jongere Audi A6 en BMW 5 Reeks bij te benen. Niet dat het design van de huidige generatie hopeloos verouderd was, al doen enkele bewuste ingrepen de rijzige berline toch wat vlotter ogen dan zijn voorganger.

Voor de vormgeving van de achterste lichtunits ging Mercedes-Benz bijvoorbeeld zijn inspiratie halen bij de kleinere A-Klasse, terwijl de befaamde ster voortaan standaard in het radiatorrooster wordt geïntegreerd. De klassieke variant, met de ster bovenop de neus dus, is voorbehouden aan de duurdere Exclusive Line. Voorts duiken er nieuwe, aerodynamische velgen op in de catalogus, net als enkele nieuwe koetswerkkleuren: Hightech Silver, Graphite Metallic en Mojave Silver.

Hey, Mercedes!

Binnenskamers adopteert de nieuwe E-Klasse uiteraard heel wat nieuwe technologie, waaronder het spraakgestuurde MBUX-infotaimentsysteem dat zich via het ‘Hey, Mercedes!’-commando laat activeren. De dubbele breedbeeldschermen met diameter van 10,25 duim zijn voortaan standaard, optioneel kan je ze laten vergroten tot 12,3 duim. Naast de klassieke rij-informatie kan je er voortaan ook een navigatie in augmented reality op tevoorschijn toveren. De optionele MBUX Interior Assistant maakt een intuïtieve, natuurlijke bediening van diverse comfort- en MBUX-functies mogelijk, ook door middel van bewegingsherkenning.

Zeven plug-in hybrides

Onder de gestrekte motorkap van de nieuwe E-Klasse vinden we zoals verwacht een veelvoud aan geëlektrificeerde aandrijflijnen terug, te beginnen bij de mild hybride benzines met een cilinderinhoud van 2 en 3 liter. Beide krachtcentrales, met respectievelijke vermogens van 272 en 367 pk, laten zich ondersteunen door een in de negentrapsautomaat geïntegreerde starter-generator en een 48 volt-boordcircuit.

Het PHEV-aanbod telde al varianten op zowel benzine als diesel, voor de toekomstige E loopt het aantal varianten (met keuze uit berline of break, benzine of diesel en voortaan ook achter- of vierwielaandrijving) op tot zeven stuks. Hoewel Mercedes-Benz nog geen officiële verbruikscijfers communiceert, zullen ze wellicht allemaal onder de fiscale lat van 50 gram CO2/km blijven.

Bovenop de 435 pk sterke Mercedes-AMG 53 (foto onder), die net als de ‘modale’ E-Klasses rond de zomer in de showrooms verschijnt, blijft Mercedes-Benz uiteraard ook nog klassieke benzine- en dieselmotoren aanbieden. De instapversies beschikken over een vermogen van respectievelijk 156 en 160 pk.