Met de neus op de feiten: nieuwe BMW M3 en M4

Wat hebben Cleopatra, Pol De Tremmerie van FC De Kampioenen en de nieuwe BMW M3 en M4 gemeen? Inderdaad … er wordt vooral gesproken over hun neus. De gigantische grille van het model stoot heel wat puristen tegen de borst, maar diezelfde fanatici zullen met plezier zien dat enkele oude ingrediënten wel aan boord blijven, zoals de handbak en achterwielaandrijving.

Toch ten minste als je de juiste M3 of M4 bestelt. De standaard modellen krijgen een zescilinder in lijn van 479 pk en 550 Nm, gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen. De hardcore Competition doet het met 510 pk, 650 Nm dat standaard via een automatische versnellingsbak naar de achterwielen wordt gestuurd. Vanaf de zomer kan je echter ook kiezen om de cavalerie op alle vier de wielen neer te zetten.

Voorts deed BMW er alles aan om de wagens zo scherp mogelijk te maken. Denk aan het met adaptieve dempers gesteunde sportchassis, een dak uit CFPR voor een lichter gewicht en een lager zwaartepunt en een intelligente tractiecontrole met 10 settings (het blijft een BMW) waarmee je zelfs het remgevoel en de motorreactie kan je aanpassen.

Carbon kuipstoelen

Binnenin zijn de veranderingen beperkter. Een sportstuur kan uiteraard niet ontbreken, net als aluminium of carbon afwerking. Optionele M-carbon kuipstoelen leveren dan weer een gewichtsbesparing van 9,5 kilo op. De lancering van de modellen staat gepland voor maart 2021.