Met deze hypercars willen Toyota en Peugeot Le Mans winnen

Dit weekend werd de befaamde 24-uursrace van Le Mans verreden en dat betekent dat we naar de editie van volgend jaar mogen uitkijken. Eentje met een geheel nieuw reglement. Peugeot en Toyota stappen alvast in de race en lieten ons hun huiswerk zien.

Toyota

Toyota wil haar reeks van drie overwinningen op rij natuurlijk verlengen. Daarvoor rekent het op deze GR Super Sport. De Japanners lieten hem dit weekend al proefdraaien op het Circuit de la Sarthe – met het ontbrekende dak als meest opvallende kenmerk.

Over de aandrijflijn communiceert Toyota nog niet, maar waarschijnlijk krijgt de GR Super Sport de V6-biturbobenzine van de TS050 (die afgelopen weekend Le Mans won) tussen de achterwielen, geholpen door een of meerdere elektromotoren. Die combinatie zou een piekvermogen van om en bij de 1.000 pk ontwikkelen en alle vier de wielen aandrijven.

Peugeot

Een van de uitdagers van Toyota wordt Peugeot, dat na enkele jaren afwezigheid weer naar Le Mans komt. Het design mag dan wat in het donker gehuld worden, over de motor weten we al wat meer. De Fransen kiezen voor vierwielaandrijving dankzij de combinatie van een 272 pk sterke elektromotor op de vooras en een verbrandingsmotor, waardoor het totaal vermogen strandt op 680 pk. Kleine nota: Peugeot zal pas vanaf volgend seizoen deelnemen aan de etmaalrace.

De concurrentie

Ook andere merken zijn klaar om de ring in te stappen. Nemen zeker deel aan de meest mytische 24 uursrace: Alpine, ByKolles en Scuderia Cameron Glickenhaus. Zij zullen niet allemaal zelf een wagen ontwikkelen, maar mogen ook een LMP1-wagen (de bolides die vandaag meerijden) gebruiken die volgens een balance of performance systeem zullen gemodificeerd worden om een zo eerlijk mogelijke strijd te garanderen. Zo neemt Alpine al vast de LMP1-wagen van team Rebellion over.