Nieuwe aardgasversies voor Audi A4 Avant & A5 Sportback

Sinds de facelift van de A4 en A5 Sportback was Audi de g-tron gedoopte aardgasvarianten eventjes uit het oog verloren, een commerciële lacune waar Ingolstadt graag zo snel mogelijk korte metten mee maakt.

Zowat iedereen mag zijn eieren dan wel in het elektrische mandje gelegd hebben om onze planeet te redden, ook de aardgas- of CNG-wagens kunnen ons klimaat – en vooral onze luchtkwaliteit – de komende jaren nog grote diensten bewijzen. In premiumkringen is Audi helaas het enige merk dat er echt in gelooft, ook al heeft het even geduurd voor de gefacelifte versies van de A4 Avant en A5 Sportback een nieuw g-tron derivaat mochten verwelkomen.

Copy/paste

Niet dat er zoveel werk aan de CNG-winkel was, want zoals verwacht adopteren de nieuwe A4 en A5 Sportback 40 g-tron de esthetische evoluties van hun conventioneel aangedreven equivalenten. Dat betekent dat je voortaan recht hebt op de led-wimpers boven de koplampen en het hertekende interieur, dat een nieuw infotainmentsysteem verwelkomt.

Op mechanisch vlak blijft alles bij het oude. Onder de motorkap zit dus nog steeds een 170 pk sterke 2.0 TFSI-aardgasmotor, achterin vinden we vier CNG-tanks met een opslagcapaciteit van zo’n 17 kilogram. Het geschatte rijbereik van de A5 Sportback g-tron bedraagt, weliswaar gemeten volgens de oude NEDC-cyclus, 420 tot 455 kilometer, de A4 Avant g-tron houdt het bij maximaal 440 kilometer. Van zodra de aardgasreserves uitgeput raken, schakelen de g-trons automatisch over op een benzinetank van 7 liter.

De A4 Avant is per direct te bestellen vanaf 42.390 euro, de A5 Sportback kost minstens 44.700 euro. Op de levering van de eerste exemplaren is het wel nog wachten tot het eerste trimester van 2020.