Nieuwe BMW M5 krijgt M8-sausje

De nieuwe BMW 5 Reeks werd nog maar net voorgesteld en daar is zijn sportiefste broertje al. De M5 facelift behoudt zijn karakteristieke kenmerken en mocht bovendien in de onderdelenbak van de M8 graaien.

Maar liefst 3 keer verwijst BMW naar de M8 in haar persbericht ter gelegenheid van de voorstelling van de M5. Zo maken de 20 inch velgen van de M8 de overstap (optioneel) en is ook het bedieningsconcept van de middenconsole gebaseerd op die wagen. Voor de Competition komt daar nog een nieuw afgesteld chassis bij, gebaseerd op dat van de M8 Gran Coupé.

Voorts neemt de nieuwe M5 heel wat kenmerken van de gewone 5 Reeks over, maar dan met meer spierballen. Let op de nieuwe LED-signatuur van de koplampen, de vernieuwde voorbumperschort met krachtigere contouren en grotere luchtinlaten aan de zijkanten, en achterlichten met LED 3D-effect. Voorts bieden de Duitsers met Brands Hatch Grau en Motegi Rot ook twee nieuwe kleuren aan.

Weinig nieuws onder de motorkap

De titel zegt alles: de 4.4 liter V8 blijft aan boord in de M5 en die doet zijn werk als voorheen. Klagen hoeft echter niet, 600 pk en 0-100 km/u in 3,4 seconden (0-200 in 11,1) is garantie genoeg voor een flinke dosis plezier. In de 7 millimeter lagere M5 Competition komen daar zelfs 25 paarden bij, waardoor hij naar 100 en 200 km/u sprint in respectievelijk 3,3 en 10,8 seconden.

Tot slot geven we nog even mee dat de 8 trapsversnellingsbak M Steptronic met Drivelogic standaard is, net als de vierwielaandrijving M xDrive, die ook een tweewielaandrijving-modus heeft, voor pure achterwielaandrijving.

De prijzen in België beginnen bij respectievelijk €123.000 voor de BMW M5 en €132.200 voor de BMW M5 Competition.