Nieuwe motoren (en lagere prijs) voor BMW 3 Reeks

BMW heeft zopas een ‘voorjaarsupdate’ aangekondigd voor een groot deel van zijn gamma. Bovenop nieuwe (diesel-)mechaniek voor de 1 Reeks en de 2 Reeks Gran Coupé keren ook de 318i- en 316d-instappers terug in de prijslijst van de 3 Reeks, waardoor de Beierse middenklasser binnenkort (nog) meer succes zou moeten oogsten op de Belgische leasingmarkt.

Net als alle autobouwers moet ook BMW zijn CO2-uitstoot dringend naar beneden halen om te voldoen aan de Europese CO2-targets, het rechtstreekse gevolg is dat een 318i tegenwoordig blijkbaar hoger in de pikorde staat dan de langverwachte M3. Om die pil toch enigszins te vergulden, maakt de nieuwe instapper – in tegenstelling tot de vorige F30-generatie – overigens niet langer gebruik van de 1,5 liter-driecilinder, wel van een 156 pk sterke 2 liter-turbobenzine die standaard gekoppeld wordt aan de ZF-achttrapsautomaat.

Op papier moet het blok nog steeds in staat zijn tot ‘redelijke’ prestaties, met een spurt van 0 tot 100 km/u in 8,4 seconden (8,7 voor de Touring-breakversie) en een topsnelheid van 223 km/u. Al koop je deze 318i natuurlijk in eerste instantie omwille van zijn lagere uitstoot (vanaf 120 g/km) en zijn zachtere prijskaartje, dat wellicht zo’n 4.000 euro lager zal uitvallen dan de net geen 40.000 euro kostende 320i. Op definitieve prijzen is het alleszins niet lang meer wachten, de nieuwe motorisatie zal vanaf maart al aan het gamma worden toegevoegd.

BMW blijft dieselen

Nog een interessante, maar gezien de eerder aangehaalde CO2-context eerder logische vaststelling, is dat BMW de dieselmotor duidelijk nog niet heeft afgeschreven. Zo kunnen fervente dieselrijders met een beperkt leasingbudget binnenkort ook een 16d-fleetversie terugvinden in de configurator van de 2 Reeks Gran Coupé en de 3 Reeks Berline, terwijl de reeds bestaande 320d-versies vanaf de lente mild hybride-ondersteuning verwelkomen via het inmiddels gekende recept van een 48 volt starter-generator en een bijkomende batterij. Daardoor zakken de CO2-cijfers naar 105 tot 126 g/km, terwijl de elektrische overboostfunctie voor een surplus van 11 pk zorgt.

Tot slot geven we ook nog mee dat de 1 Reeks vanaf maart 2020 recht heeft op een 120d-dieselversie, ook hier gaat het om het gekende 2 liter-blok (met 190 pk) dat standaard aan een Steptronic-achttrapsautomaat wordt gehangen.