Nieuwe Volkswagen Amarok wordt half Duits, half Amerikaans

Tijdens een (voor het overige weinig inspirerende) presentatie van Volkswagens financiële jaarresultaten heeft de Duitse autobouwer voor het eerst een designschets getoond van de toekomstige Amarok. De pick-up wordt de eerste vrucht van de industriële bedrijfswagenentente met Ford, en zal op technisch vlak dus heel wat gelijkenissen vertonen met de opvolger van de huidige Ranger.

Wie vandaag nog zwarte cijfers wil schrijven in de fel geplaagde autobusiness, moet noodgedwongen op zoek naar synergieën om de zware ontwikkelingskost inzake autonoom en elektrisch rijden te recupereren. Binnen de personenwagendivisie van de Volkswagen-groep is het uitwisselen van componenten en platformen dan ook al lang ingeburgerd, maar op vlak van bedrijfsvoertuigen waren de Duitsers duidelijk nog zoekende. Na het beëindigen van het partnership met Mercedes-Benz (dat de Volkswagen Crafter bouwde op Sprinter-basis, nvdr) ging Volkswagen eerst te rade bij de eigen vrachtwagendivisie MAN – waar nu een TGE op Crafter-basis rondrijdt – om uiteindelijk een veel bredere samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen met de concullega’s van Ford.

In twee richtingen

Vanaf 2022 mogen we ons aan een gezamenlijk ontwikkeld bedrijfsvoertuigengamma verwachten, waarvan deze Amarok de spits afbijt. De toekomstige generatie van de ééntonspick-up wordt daarmee een technische blauwdruk van de commerciële slokop onder de pick-ups, de Ford Ranger. Omgekeerd zullen we in de toekomst ook een nieuwe line-up van Ford-bestelwagens op Volkswagen-basis zien verschijnen, zoals een op de nieuwe Caddy geïnspireerde Transit Connect.