Nissan RE-LEAF brengt elektriciteit naar rampgebieden

Stroomuitval is één van de grootste obstakels wanneer reddingsmedewerkers aan de slag gaan in rampgebied. Met deze wagen wil Nissan haast letterlijk licht in de duisternis brengen na een natuurramp.

De wagen, RE-LEAF gedoopt, is voorzien van enkele aanpassingen om ook over de meest onherbergzame wegen naar zijn bestemming te rijden. Zo wint hij 7 cm hoogte ten opzichte van de standaard LEAF, wordt zijn onderkant beschermd en krijgt hij banden van terreinspecialist BF Goodrich. 

Verder heeft de RE-LEAF weerbestendige stopcontacten die aan de buitenzijde van de auto zijn geplaatst en waarmee apparatuur van 110-230 V van stroom kan worden voorzien vanuit de hoogvoltage lithium-ionbatterij.

6 dagen stroom

De RE-LEAF kan naar het middelpunt van een rampgebied worden gereden en daar dienstdoen als volledig mobiele stroomtoevoer om de hulpverlening te ondersteunen. Het geïntegreerde energiemanagementsysteem kan zowel medische, communicatie-, verlichting- als andere levensreddende uitrusting van stroom voorzien. In totaal zou hij een gezin tot zes dagen van stroom kunnen voorzien. Of – en dat lijkt iets belangrijker in rampgebied – een elektrische drilboor, een ventilator drukventiel, een soepketel van 10 liter, een medische ventilator Intensive Care en een 100 watt ledschijnwerper 24 uur laten draaien.