Officieel: Mazda bevestigt terugkeer wankelmotor!

Met het verdwijnen van de RX-8, nu ruim 10 jaar geleden, verdween ook één van Mazda’s historische stokpaardjes: de atypische rotatie- of wankelmotor. Binnenkort maakt die wankelmotor echter een opvallende comeback… in een EV, dan nog.

Om de vooralsnog zware ecologische voetafdruk van de huidige batterijproductie te omzeilen, heeft Mazda zijn allereerste elektrische auto, de voor dit najaar geplande MX-30, bewust uitgerust met een relatief kleine accu van 35,5 kWh. Daarmee moet de MX-30 in staat zijn om een reële actieradius van zo’n 200 kilometer te halen, een autonomie die volgens de Japanners ruimschoots volstaat voor zo’n 80 procent van de EV-rijders. Voor wie toch nood heeft aan extra rijbereik, zij het om praktische of psychologische overwegingen, biedt Mazda binnenkort ook een optionele range extender aan, in de vorm van een kleine wankelmotor.

Generator

Hoewel wankelmotoren van nature niet bepaald de meest zuinige in hun soort zijn, heeft Mazda naar eigen zeggen toch meerdere redenen om terug te grijpen naar zijn oude mechanische liefde. Vermits de range extender uitsluitend als generator wordt gebruikt en nooit rechtstreeks de wielen aandrijft, zou de kleine rotatiemotor permanent in zijn optimale toerental kunnen opereren, wat zowel het brandstof- als het olieverbruik ten goede komt. Ook de vibraties zouden hiermee grotendeels geneutraliseerd kunnen worden.

De volledig elektrische Mazda MX-30 wordt vanaf september in ons land verwacht, de versies met range extender volgen pas in een later stadium.