Om het af te leren: Porsche Macan GTS

Porsche heeft inmiddels al bevestigd dat er een 100% elektrische opvolger voor de Macan in de pijplijn zit, maar dat laat de huidige generatie nog niet meteen aan zijn octaanhart komen. Tussen de Macan S en de extreme Macan Turbo komt nog deze GTS postvatten, zodat het gamma nu helemaal compleet is.

Was de Porsche Macan bij de facelift van vorig jaar uitsluitend verkrijgbaar met een relatief bescheiden 2 liter-viercilinder van 245 pk, dan heeft het gamma zich intussen gaandeweg uitgebreid met een 354 pk sterke Macan S en de 440 paarden tellende Turbo. Last but not least volgt er nu ook een Gran Turismo Sport of kortweg GTS, die de 2,9 liter-V6 aan een herziene PDK-transmissie en een met 15 millimeter verlaagd onderstel paart.

Ten opzichte van de Turbo zakt het vermogen weliswaar van 440 naar 380 pk, toch is de GTS nog steeds in staat om in 4,7 tellen van 0 naar 100 km/u te spurten en te pieken bij 261 km/u. Al heb je daarvoor wel het optionele Sport Chrono Package nodig. Nog op de optielijst vinden we adaptieve luchtveren (waarmee de Macan GTS nog eens 10 millimeter dichter bij het asfalt komt te liggen) of de ultraperformante Porsche Ceramic Composite Brakes, die rechtstreeks overkomen uit de racerij.

Het koetswerk van de Macan wordt, zoals wel vaker bij de GTS-lijn, aangefrakt met zwarte accenten, terwijl het interieur uitgedost wordt met alcantara sportzetels, details in geborsteld aluminium. De nieuwe Macan GTS heeft intussen ook al een officieel prijskaartje meegekregen, en is in ons land per direct te bestellen vanaf 81.892 euro.