PHEV-versies voor Kia XCeed en Ceed Sportswagon

Een constructeur die in één klap twee nieuwe plug-in hybrides voorstelt, waar hebben we dat onlangs nog gezien

Wen er maar aan: nu de Europese CO2-quota akelig dichterbij komen en steeds meer overheden hun autobeleid grondig tegen het licht houden, grijpen autobouwers massaal naar plug-in techniek om hun gamma’s te vergroenen. Wat begon als een technologisch lapmiddel om de grootste vervuilers (zowat alle grote premium-SUV’s hebben tegenwoordig wel een groene stekkervariant) fiscaalvriendelijker te maken, is inmiddels uitgegroeid tot een mature (tussen-)oplossing die het pad effent naar emissieloze mobiliteit. Zeker nu ook de volumeconstructeurs, de PSA-merken op kop, hun wagonnetje hebben aangepikt.

Ook de Zuid-Koreanen van Kia laten zich niet onbetuigd, zowel de Optima als de Niro zijn al even als PHEV te verkrijgen. Voor begin 2020 kondigt de constructeur ook nieuwe geëlektrificeerde versies aan van zowel de Ceed Sportswagon als de recent geïntroduceerde XCeed. Beide Plug-in Hybrid-versies combineren de 1,6 liter GDI-benzinemotor met een 60 pk sterke elektromotor en een 8,9 kWh grote batterij, goed voor een systeemvermogen van 141 pk en een elektrisch rijbereik dat rond de 60 kilometer zou schommelen. Schakelen gebeurt via een automatische zestrapstransmissie met dubbele koppeling.

Waarom de Ceed hatchback en de Proceed (voorlopig?) de dans ontspringen, wil Kia ons dan weer niet vertellen. Ook op de officiële verbruikscijfers is het nog even wachten, al lijkt het nogal wiedes dat de XCeed en Ceed Sportswagon – ondanks hun relatief kleine batterij – onder de grens van 50 gram per kilometer zullen uitkomen. Kwestie van ook na 2020 nog in aanmerking te komen voor de gunstige fiscale regeling voor plug-in hybrides…