Oude diesels vanaf 2020 opnieuw welkom in Rotterdam

Opvallend nieuws van bij onze noorderburen: terwijl Antwerpen, Brussel en Gent vanaf 1 januari 2020 hun LEZ-beleid verstrengen, laat Rotterdam oude dieselvoertuigen opnieuw toe in de binnenstad.

Vorig jaar al besliste het Rotterdamse stadsbestuur de regelgeving rond haar lage-emissiezone opnieuw terug te draaien. Oude benzinewagens (van voor 1992) mochten al een tijdje opnieuw circuleren in de Rotterdamse binnenstad, vanaf 1 januari 2020 worden ook de oude dieselvoertuigen (van voor 2001) niet langer geweerd. De aanpassing geldt zowel voor personen- als bestelwagens, het zware vrachtverkeer moet nog steeds aan de Euro 4-norm voldoen om de milieuzone te kunnen betreden.

De havenstad gaat nu op zoek naar een nieuwe ‘mix van maatregelen’ om de luchtkwaliteit op lokaal niveau te verbeteren, zo heeft het stadsbestuur al plannen om het goederenvervoer in de binnenstad tegen 2025 volledig CO2-neutraal te maken. 

Intussen roept de Belgische sectororganisatie TRAXIO de Belgische overheid op om een gelijkaardige denkoefening te maken. “We moeten vermijden dat ons land, bij uitbreiding Europa, een lappendeken wordt van verschillende lage-emissiezones met elk hun eigen regels en verboden.  Daarom pleiten we bij de regionale en federale ministers van ons land om de diverse lage-emissiezones te herbekijken, op zijn minst te harmoniseren” aldus Pieter Van Bastelaere, Directeur Public Affairs van TRAXIO.  “Een eventuele afschaffing naar het voorbeeld van Rotterdam moet dus zeker bespreekbaar zijn”, verduidelijkt Van Bastelaere nog.