Plug-in hybride Volkswagen Tiguan op komst

Goed nieuws voor de fiscaalbewuste leasingrijder: dit jaar nog introduceert Volkswagen een plug-in hybride aandrijflijn in de faceliftversie van de Tiguan.

De facelift van de Tiguan is al een tijdje hangende. Zonder de uitbraak van het coronavirus hadden we de auto vorige maand al op het Salon van Genève te zien gekregen, maar door de afgelasting van de Zwitserse autobeurs (en de ongeziene lockdown van de hele auto-industrie) werd de lancering logischerwijze een tijdje in de koelkast gestopt. Volgens de laatste berichten zou Wolfsburg dit najaar met de nieuwe Tiguan op de proppen willen komen, die voor het eerst ook als plug-in hybride GTE op de markt verschijnt.

Op mechanisch vlak ligt het voor de hand dat die GTE-versie de technologie adopteert uit de recent vernieuwde Golf, wat betekent dat de Tiguan GTE in twee verschillende vermogensversies leverbaar zal zijn. In beide gevallen wordt een 1.4 TSI-benzinemotor bijgestaan door een elektromotor en een 13 kWh grote accu, goed voor een systeemvermogen van 204 of 245 pk. Gezien de hogere bouw en dito gewicht van de Tiguan zal de elektrische actieradius wellicht iets lager uitvallen dan bij de Golf, reken dus op een slordige 45 kilometer. Officiële verbruikscijfers zijn er uiteraard nog niet, maar het ligt voor de hand dat de Tiguan GTE onder de magische grens van 50 gram CO2/km zal duiken – de enige manier om in aanmerking te kunnen komen voor de maximale fiscale aftrekbaarheid.