Porsche 911 zet zijn turbolongen open

In afwachting van de RS-varianten onthult Porsche vandaag de zwaarste 911 van de 992-generatie: de 911 Turbo S.

Inderdaad, de Turbo begint er meteen aan in zijn zwaarste vorm. De Turbo S, beschikbaar als Coupé en Cabriolet, krijgt een nieuwe 3.8-liter boxermotor op de achtersteven geplant, goed voor een duizelingwekkende 650 pk en 800 Nm (+70 pk en 50 Nm). Het resultaat is een acceleratie die je brein uit je hoofd blaast: 0 tot 100 in 2,7 seconden (twee tienden sneller dan de vorige Turbo S).

De flat six kan rekenen op een volledig hertekend luchtkoelingssysteem; nieuwe, grotere VTG turboladers, geplaatst in een symmetrische lay-out, nieuwe injectoren die de reactiviteit van het beestje danig verhogen en een nieuw inlaatsysteem.

Zoek de verschillen

Porsche werkte ook aan de aerodynamica van de Turbo S. Je zal hem herkennen aan de nieuwe luchthappers en pneumatisch uitschuifbare voorspoiler vooraan in combinatie met de bredere achterspoiler die voor 15% extra downforce zorgt. Bovendien is het wielspoor nu 42 mm breder, achteraan 10 mm.

Ook in de optielijst vinden we enkele nieuwigheden: het Porsche Active Suspension Management (PASM) sportchassis, dat met 10 mm werd verlaagd, en de sportuitlaat met regelbare kleppen, om die unieke sound te garanderen: vier rechthoekige pijpen of de sportuitlaat met twee grote uitlaten.