Rij-impressie Audi Q7 50 TDI: (P)rijzige luxe

Terwijl BMW het mooie weer maakt met de 100% aftrekbare X5 45e plug-in hybride en Mercedes-Benz een al even interessante GLE diesel-PHEV serveert, slaagt de plug-in hybride TFSI e-variant van de vernieuwde Audi Q7 er vooralsnog niet in om onder de fiscale lat van 50 g/km te blijven. Gelukkig is er nog een… diesel.

Jarenlang vormde de Q7 het onbetwiste uithangbord van Audi’s inmiddels enorme SUV-gamma, maar sinds de komst van de volledig elektrische e-tron was de grote SUV toch wat in de verdrukking geraakt. In het najaar van 2019 volgde uiteindelijk eerherstel middels een zowel technologische als visuele upgrade, die de Q7 opnieuw op – en liefst boven – het niveau van zijn gedoodverfde rivalen moest hijsen.

Op esthetisch vlak hernam de Q7 een aantal stijlelementen van zijn jongere Q8-coupébroer, zoals het hertekende Singleframe-rooster met verticale lamellen. Achteraan gingen de designers hun inspiratie zoeken bij de grotere berlines van het merk, getuige de doorlopende chromen strip die de herziene led-lichtunits met elkaar verbindt. Het blijven kleuren en smaken natuurlijk, maar de mengelmoes tussen klassieke en moderne toetsen bezorgt deze nieuwe Q7 alvast meer standing dan – kop hem maar binnen, Ben – een Toyota Corollo.

Ook binnenin en onderhuids is de luxe-SUV grondig door elkaar geschud, wat hem naast de inmiddels obligate Virtual Cockpit met centrale aanraakschermen ook een gloednieuw plug-in hybride aandrijfgeheel oplevert. Goed nieuws voor fiscaalbewuste managers zou je denken, helaas ziet die TFSI e met een CO2-emissie van 64 g/km zowat alle boekhoudkundige voordelen door zijn imposante neus geboord. Waardoor Audi ironisch genoeg opnieuw in de richting van de verguisde TDI-diesels moet kijken om de meubelen in het fleetsegment te redden.

Proper en zuinig

Het herschikte dieselgamma bestaat voortaan uit twee zelfontbranders met Euro 6D-label, beide 3 liter groot en standaard uitgerust met mild hybride-technologie om het verbruik te drukken. Voor onze eerste kennismaking verkozen we de 50 TDI met 286 pk en 600 Nm (er is ook een ‘instap’-diesel met 231 paarden), een potige zescilinder die zijn vermogen standaard via een tiptronic-achttrapsautomaat en Quattro-vierwielaandrijving op het asfalt zet. Een bijkomende starter-alternator met 48 volt-boordcircuit en een compacte lithium-ionbatterij recupereert daarbij zoveel mogelijk energie tijdens het remmen en uitbollen, goed voor een gemiddelde verbruikswinst van 0,7 l/100 km op een aangegeven WLTP-gemiddelde van 8,7 l/100 km. Het beste nieuws is dat we er tijdens onze ecorit zelfs in slaagden om nog anderhalve liter minder (ja, minder) achterover te slagen. Lang niet slecht voor een 5,06 meter lange loebas die droog aan de haak toch bijna 2.100 kilogram op de bascule zet.

Verrassend kwiek

Zoals het een top-SUV van een Duits premiummerk betaamt, weet de Q7 die logge massa ook op meesterlijke wijze te maskeren. Daarvoor moesten de ingenieurs wel alles uit de kast halen, gaande van luchtvering over actieve rolstabilisatie tot en met vierwielsturing. Wie bereid is om nog wat dieper in de buidel te tasten dan de 66.900 euro die Audi je sowieso al afhandig maakt, krijgt dan wel een Q7 die als op rails van A naar B dendert.

Met een spurt van 0 tot 100 km/u in 5,9 seconden toont de romige zescilinder zich nog behoorlijk snel ook, al durft de soms weifelende achttrapsautomaat bij plotse acceleraties wel eens roet in het eten te gooien. Maar of je echt met het mes tussen de tanden wil rijden met een auto die uiteindelijk gewoon het hogere en praktischere alternatief vormt voor een haast presidentiële A8, is dan weer een andere vraag…

Technische gegevens

Aantal cilinders 6
Atmo/Turbo turbo
Cilinderinhoud 2967 cc
Transmissie Automaat
pk 286 pk
Aandrijving 4x4
Brandstof Diesel
CO2 uitstoot 227 g/km
Prijs (vanaf) € 66.900