Rij-impressie Volkswagen Passat Variant GTE: Verstand van zaken

De Volkswagen Passat is al jaren een modelwerknemer binnen talloze bedrijfsvloten, met een recente opfrisbeurt wil Wolfsburg die positie graag nog verder verstevigen. Wij trokken op pad met de op papier meest interessante fleetversie: de plug-in hybride GTE. Een grijze, uiteraard.

De Volkswagen Passat draagt al eeuwen een saai en zakelijk imago met zich mee, het zal je dan ook niet verwonderen dat deze nieuwe GTE vooral indruk probeert te maken op de op cijfers beluste boekhouders. Om in te spelen op de herziene autofiscaliteit – en nog steeds in aanmerking te komen voor de maximale aftrekbaarheid – meet de B8-generatie zich namelijk een groter accupakket van 13 kWh aan (tegenover 9,9 kWh voor zijn voorganger), goed voor een elektrisch rijbereik van 54 kilometer. Het gemiddelde normverbruik voor de Variant-breakversie bedraagt voortaan 1,4 liter per 100 kilometer, al zijn die streefcijfers in het geval van een plug-in hybride natuurlijk sterk afhankelijk van je verplaatsingsprofiel en je eigen laadgewoontes.

Tijdens onze testweek met de Passat Variant GTE bleek er overigens nog een derde bepalende factor in het spel: de temperatuur. Slaagden we er bij een rustige rijstijl nog in om zo’n 40 à 42 kilometer in de emissieloze E-Mode af te leggen met de 115 pk sterke elektromotor, dan kwam de 1.4 TSI op koude winteravonden al na 30 kilometer bijspringen om de vaart erin te houden. Gelukkig springt de Passat Variant GTE, in tegenstelling tot een aantal grote plug-in SUV’s die we eerder aan de tand voelden, ook slim om met de beschikbare (rem-)energie wanneer de batterijen zijn leeggetrokken: na een lange rit op de snelweg afficheerde de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 7,1 liter. Over de hele week bekeken verstookten we daarentegen iets meer dan 3 liter benzine per 100 kilometer, waarmee deze Passat GTE bewijst dat je niet áltijd moet kunnen/willen (schrappen wat niet past) laden om een PHEV te doen renderen.

Plezant en praktisch

Wat de Passat Variant GTE ook bewijst, is dat de toevoeging van een batterij geen al te grote offers hoeft te vragen op vlak van rijplezier. Sterker: in de sportieve GTE-modus, die zowel de benzine- als de elektromotor in het spel betrekt om het maximale systeemvermogen van 218 pk en 400 Nm te kunnen aanspreken, kroont de GTE zich zelfs tot de plezantste aller Passats. Het moeilijk te doseren rempedaal, dat eerst zoveel mogelijk energie wil recupereren vooraleer het vol in de ankers gaat, vormt wat ons betreft de enige smet op een voor de rest behoorlijk puik rapport.

Mocht je finaal nog een addertje onder het gras verwachten inzake gebruiksgemak en laadcapaciteiten, dan kunnen we je ook op dat vlak geruststellen: onder de (nog steeds perfect vlakke) laadvloer schuilt een extra opbergruimte voor de laadkabels, terwijl het laadvolume van 583 liter slechts 67 liter verschilt ten opzichte van de klassiek aangedreven versies. Wie toch meer plaats nodig heeft, kan overigens ook terecht bij de Superb Combi iV van zustermerk Skoda. Die beschikt over krek dezelfde aandrijving én is bovendien een stuk goedkoper…

Technische gegevens

Aantal cilinders 4
Atmo/Turbo turbo
Cilinderinhoud 1395 cc
Transmissie Automaat
pk 218 pk
Aandrijving
Brandstof Plug-in Hybride (Benzine)
CO2 uitstoot 31 g/km
Prijs (vanaf) € 48.700