Rolls-Royce voegde dit geluid aan de Ghost toe omdat hij te stil is

Bij elektrische wagens is dit verplicht, maar bij een V12 hadden we hier nog nooit van gehoord …

De Ghost is het succesmodel voor Rolls-Royce. En dus kon een nieuwe versie na een carrière van 10 jaar niet uitblijven. Je herkent de nieuwe Ghost aan zijn koplampen, die lijken op die van de Phantom, achterlichten en bumpers. Ook gaan er in het donker lampjes branden in de grille, zodat deze subtiel verlicht is.

Ook binnenin laat Rolls letterlijk zijn licht schijnen. De fameuze sterrenhemel kent iedereen al, maar ook het dashboardpaneel kan bezaaid worden met led-lampjes.

Stille motor … binnenin

Onder de motorkap ligt nog steeds de 6,75 liter grote V12 met twee turbo’s. Die motor is 572 pk sterk en heeft een trekkracht van 850 Newtonmeter. Dat is acht pk en 70 Nm meer dan voorheen. Daarmee accelereert de 2.490 kilo wegende Rolls in 4,8 seconden van 0-100 km/u. Met een gemiddeld verbruik van 15,2 liter per 100 kilometer is het blok ronduit dorstig te noemen. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Wel nieuw zijn de vierwielaandrijving en vierwielbesturing, waarvan die laatste de auto gevoelsmatig wat korter moet doen aanvoelen in de bochten.

Tot slot geven we nog even mee dat de Britse autobouwer zo’n 100 kilo extra geluidswerend materiaal in de Ghost propte. Helaas werd de auto daardoor volgens Rolls-Royce zó stil dat het als storend en desoriënterend voor bestuurders werd ervaren. Daarom werd een zachte ondertoon, een zogeheten ‘whisper’, toegelaten in het interieur. Het is eens wat anders dan het geluid dat elektrische wagens naar buiten sturen om gehoord te worden in het stadsverkeer …

Het onthullingsfilmpje van de Ghost kan je hieronder bekijken: