Seat Leon gaat aan de stekker als e-Hybrid

Net als zijn platformgenoten de Volkswagen Golf, Audi A3 en Skoda Octavia gaat de Seat Leon aan de stekker. De e-Hybrid zal goed zijn voor 60 emissieloze kilometers op één batterijlading.

Voor de eerste keer krijgt de Seat Leon een stekkervariant, en dat zowel voor de vijfdeurs als voor de break. Dat doet hij door de gekende combinatie van een 150 pk sterke 1.4 TSI en een elektromotor van 116 pk. Het systeemvermogen piekt hierdoor op 204 pk en 350 Nm.

60 emissieloze kilometers, zeiden we al in de inleiding, en dat doet de Leon dankzij z’n 13 kWh grote batterij. De CO2-uitstoot blijft daardoor beperkt tot 25 à 30 gram volgens de WLTP testcyclus, het verbruik komt via diezelfde meting uit op 1,1 tot 1,3 l/100km.

Ruimte in de koffer

De batterij komt trouwens in de koffer, waardoor je daar enige ruimte mist. Seat wil wel nog niet zeggen hoeveel precies. Wat de Spanjaarden wel al vertellen, is dat de plug-in hybride aandrijflijn beschikbaar is op de topuitvoeringen Xcellence en FR en dat je minstens 34.290 euro kwijt bent voor de vijfdeurs. Voor de break vraagt de constructeur dan weer ten minste 35.190 euro.