Snelheidscontroles privatiseren om meer dronken bestuurders te betrappen?

De redacties van De Standaard en de Gazet van Antwerpen kondigden vanochtend aan dat het Vias Instituut (voorheen BIVV) de snelheidscontroles wil privatiseren om dronken bestuurders vaker te kunnen betrappen.

Daardoor zouden “de agenten hun handen vrij hebben om alcoholtests uit te voeren”, aldus Vias, dat het feit betreurt dat steeds meer automobilisten (vooral in de leeftijdsgroep 26-29 jaar) ’s nachts onder invloed rijden.

Vias beroept zich op het Franse voorbeeld. Private bedrijven voeren daar via mobiele teams snelheidscontroles uit. “Deze geprivatiseerde snelheidscontroles moeten voldoen aan strenge criteria, die door de politieautoriteiten zijn vastgesteld”, zegt Vias. “In Frankrijk, bijvoorbeeld, opereren deze privé-teams op trajecten die goed gedefinieerd werden door de politie. En deze bedrijven worden niet per boete betaald, maar per opdracht.”

Het valt nog te bekijken of deze geprivatiseerde controles, als ze al daadwerkelijk plaats zullen vinden, ’s nachts worden uitgevoerd … Dat is immers het moment waarop de meeste mensen dronken rijden …