Subaru Impreza gaat hybride als E-Boxer

Na de Subaru XV en de Forester, die we eerder al uitgebreid aan de tand voelden, heeft ook de Impreza recht op een hybride E-Boxer-versie die brandstofbesparing en extra souplesse met elkaar tracht te verzoenen.

Ten tijde van Colin McRae stond de Subaru Impreza nog synoniem met sportiviteit en sensatie, vandaag gooit de Japanse hatchback het noodgedwongen over een heel andere (lees: groenere) boeg. Een opvolger voor de WRX STI is daarom nog niet meteen aan de orde, Subaru brengt liever zijn CO2-zaakjes op orde met deze nieuwe Impreza E-Boxer, die vanaf mei 2020 in de Belgische showrooms staat.

Net als bij de XV – die ‘toevallig’ op hetzelfde platform rust – wordt de 2 liter-boxermotor ondersteund door een in de Lineartronic-transmissie geïntegreerde elektromotor, waarmee je in principe zo’n anderhalve kilometer zuiver elektrisch kan rijden (aan snelheden tot 40 km/u). In praktijk is de hybride ondersteuning vooral bedoeld om de aandrijflijn extra souplesse te verlenen, zodat de verbrandingsmotor minder hard moet werken en dus ook minder verbruikt – Subaru spreekt van een besparing tot 10 procent.

De introductie van de E-Boxer valt samen met een kleine update voor het hele Impreza-gamma. Naast de obligate wijzigingen aan lichtblokken en bumpers onthouden wij vooral de upgrade van het EyeSight-veiligheidsarsenaal, dat onder meer uitgebreid wordt met de Subaru Rear Vehicle Detection, een automatische noodrem bij het achteruitrijden en een Rear Seat Reminder die achtergelaten kinderen detecteert op de achterbank.