Suzuki Swift Sport gaat hybride

Mild hybride, welteverstaan …

Hij was één van de laatste hot hatches die vasthield aan een atmosferische motor (tot het nieuwe model van 2018, met name), maar nu maakt de Suzuki Swift Sport wel heel snel de overstap naar elektrificatie. De 1.4 turbomotor van de “tripel S” krijgt immers hulp van een mild hybride aandrijflijn. Niet het armtierige 12 voltsysteempje uit andere modellen van de Japanse autobouwer, maar een 48V systeem, zoals in de zware Audi S-modellen of een aantal Mercedes AMG’s.

Prestaties van die Duitse sportwagens zal de Swift Sport echter niet benaderen. De pk’s zakken lichtjes tot 127 stuks, al gaat het koppel de hoogte in: 235 Nm. Desondanks is dit de traagste Swift Sport ooit, met een 0 tot 100 tijd van 9,1 seconden.

21 Olympische zwembaden

Aan het gewicht zal dat niet gelegen hebben. Al met al voegt het systeem 15 kg toe aan het gewicht van de Swift – waardoor hij nog steeds slechts 1.025 kg op de weegschaal zet. De accu en de omvormer zijn trouwens onder de voorstoelen geplaatst voor de beste gewichtsverdeling.

Hoe dan ook, de Japanners hebben de Swift wel een stukje zuiniger weten te maken. Volgens Suzuki rijdt deze jongen 6 procent economischer dan voorheen. Bovendien zakt de WLTP-uitstoot naar 127 g/km, tegenover 135 g/km voor de niet-milde hybride. Suzuki nam er ook even de rekenmachine bij (zo zijn de Japanners) en telde uit dat dit een jaarlijkse besparing van 129 kg CO2, wat neerkomt op 21 olympische zwembaden. Inderdaad, nu de Spelen onder druk staan, bereken ze in Japan waar ze hun zwembaden zo al mee kunnen vullen …