Test BMW X5 XDrive 45e: Stekkercruiser

Aan een razendsnel tempo elektrificeert BMW het eigen gamma met plug-in hybride varianten. Nadat collega Kristof deze zomer de 330e aan de tand mocht voelen, ging ondergetekende op pad met de X5 XDrive45e. Of deze fiscaal vriendelijke stekkerkameraad ook nog genoeg freude am fahren biedt? Wij zochten het uit!

En of deze opvolger voor de BMW X5 xDrive40e nodig was. We spreken in de inleiding immers over een fiscaal vriendelijke stekkerkameraad, en dat was de vorige plug-in hybride X5 na de verstrenging van de voordelige fiscaliteit voor PHEV’s niet meer. Deze dus wel, met name door zijn gigantische groei aan batterijcapaciteit: 24 kWh kan je maar liefst opslaan in deze X5, tegenover slechts 9 in zijn voorganger.

Het zorgt ervoor dat de X5 67 tot 87 km elektrisch kan rijden aan snelheden tot 135 km/u. Die batterij komt trouwens aan een redelijke prijs: 150 liter kofferruimte offer je op ten opzichte van de X5 met verbrandingsmotor, waardoor je nog altijd recht hebt op een meer dan degelijke 500 liter aan stockageruimte. Bovendien kan de X5 – in tegenstelling tot enkele andere PHEV’s – blijven rekenen op een vlakke laadvloer.

Niet alleen de batterij groeide trouwens, ook de motor, die kreeg er meer bepaald twee cilinders bij. De 2.0 viercilinder is verleden tijd, vanaf nu mag je op pad met een zes-in-lijnmotor die de zware X5 (reken op 2,5 ton) wat ademruimte moet geven wanneer de batterij is uitgezongen. In totaal komt het systeemvermogen neer op 394 pk en 600 Nm. Het sprintje naar 100 duurt daardoor slechts 5,6 seconden, maar liefst 1,2 seconden sneller dan zijn voorganger.

Rustig … rustig … rustig …

Meteen blijkt al dat die combinatie bijzonder geschikt is voor de X5: soepele acceleraties zijn ons deel. En met 60 elektrische kilometers op een totaal van 150 (die weliswaar perfect op maat van de plug-in hybride Beemer waren gekozen) en een verbruik van 5,5 liter scoorde de kloeke SUV ook met zijn consumptiecijfers. Al moet je ook door die cijfers heen durven kijken.

Op hoge snelheden en steilere wegen springt de zescilinder meer dan eens bij, waardoor de boordcomputer over langere afstand zelfs een actueel verbruik van meer dan 11 liter aangeeft. Je X5 in het stopcontact steken wanneer mogelijk is dus het devies en zelfs dan ben je nog afhankelijk van het traject als je het maximale uit zijn aandrijflijn wil halen zonder gestraft te worden door het gewicht van deze reus.

Want dat gewicht speelt welzeker haar rol. Zoals we al aanhaalden: deze X5 zet vlot 2,5 ton op de weegschaal. En dat laat zich natuurlijk voelen in de bochten, waar hij weinig vertrouwen uitstraalt. Door zijn gabarit is deze reus dus gebaat bij een rustigere rijstijl. Komt dat goed uit, voor zijn aandrijflijn geldt net hetzelfde …

Futureproof

Binnenin weinig revolutie bij deze X5. We herkennen natuurlijk het interieur van zijn broeder met conventionele verbrandingsmotor. Toch gaat er twee opvallende extra features schuil achter het centrale infotainmentscherm, waarvan er eentje op de toekomst gericht is!

Vandaag stellen heel wat steden immers lage emissiezones in, maar in de toekomst kunnen dat misschien we zero emissiezones worden. Via geofencing is de X5 in staat te detecteren waar zo’n zone begint en vanaf dat punt enkel op elektriciteit te rijden. Daar wordt op dit moment al in ons land mee geëxperimenteerd. “En wat als je zonder komt te zitten in het midden van zo’n zone”, vroegen we ons af? Dan schakelt de Beemer toch nog over op zijn verbrandingsmotor, klonk het.

Een tweede snufje dat je in de X5 kan aantreffen, is competitiever van aard. Wie verbruikt het minste en rijdt de meeste volledig elektrische kilometers? Wie hangt het meest aan de laadpaal? De X5 houdt het allemaal bij. Heb jij de meest ecologische rijstijl van de vrienden of collega’s? Dan kan je zomaar beloond worden met een gratis laadbeurt!

Conclusie

De X5 is een zeer efficiënte en fiscaal interessante plug-in hybride geworden. Bovendien kan hij rekenen op de royale uitrusting van zijn broer met verbrandingsmotor. Veel rijplezier biedt hij niet, maar behandel hem op de juiste manier en je mondhoeken zullen ongetwijfeld naar boven krullen … wanneer je aan het eind van de maand je rekening maakt.

Technische gegevens

Atmo/Turbo atmo