Test BMW X6 M50i: B(r)ullebak

Drie generaties geleden stond de X6 aan de wieg van een geheel nieuw segment: de SUV Coupé. Een controversieel concept dat intussen wel heel wat aanhangers kent … en dus ook de nodige concurrentie met zich meebrengt. Zo stelden bijvoorbeeld Mercedes en Porsche dit jaar een nieuwe rivaal voor: de vernieuwde GLE Coupé en de allereerste Cayenne Coupé. Blijven evolueren is dus de boodschap voor BMW. Is de nieuwste X6 daarin geslaagd?

Met zijn radicale looks was de BMW X6 altijd een auto die de controverse opzocht. Het perfecte compromis voor wie een sportieve SUV wil voor de ene, een barbaarse combinatie voor de andere. Smaakvol voor sommige, maar voor anderen juist het teken van smakeloze overdaad.

En ook de nieuwste generatie ontsnapt hier niet aan. In vergelijking met de dikke bips van de vorige generatie, mag deze X6 dan wel wat meer in proportie zijn, toch ziet hij er achteraan nog steeds druk uit, onder meer door z’n vele lijnen en dakspoiler.

BMW X6

Maar het zal toch vooral met zijn front zijn dat de X6 zal polariseren. De SUV Coupé krijgt immers niet alleen twee koplampen, maar ook … een verlichte grille op zijn snoet! Om dit gehomologeerd te krijgen, moest BMW de linkernier deel laten uitmaken van de linkerkoplamp en rechts idem dito. Je kan zeggen wat je wil over dit stukje technologie, maar opvallen zal je zeker!

Binnenin heerst dan weer een overdadige luxe … als je de juiste vakjes in de optielijst aanvinkt. Een panoramadak dat 83% groter is dan dat van zijn voorganger, een 1.500 watt sterk surroundsysteem van Bowers & Wilkins met 20 speakers, een touchscreen van maar liefst 10,2 inch voor de achterpassagiers, interieurparfums en – onze favoriet – bekerhouders die je kan warmen en koelen. Nooit gedacht dat je zoiets overbodig zo nodig zou kunnen hebben!

Schaamteloos snel

Al begint het op den duur wel wat veel te lijken. “Denk eraan dat de wagen ontwikkeld is voor een specifiek doelpubliek”, horen we de persverantwoordelijke van BMW ons nog zeggen toen we voor het eerst oog in oog kwamen te staan met de wagen. En eerlijk gezegd … het beetje oliesjeik, profvoetballer of Aziatische zakenman in ons snapt wat ze hiermee bedoelde. Stilletjes aan beginnen we de overdaad waar het model wat aan lijdt wat te snappen.

Al overtuig je ons nog altijd niet met perfect gekoelde drankjes of interieurparfums. Nee, wij trokken naar München om uit te vissen hoe die minimaal 62.000 euro (voor de xDrive 30d) kostende luxesloep het er op het asfalt van afbrengt. En dat deden we in de sportiefste X6 die je momenteel kan bestellen: de M50i (vanafprijs: 99.950 euro).

BMW X6

In afwachting van de X6 M doet de sterkste X6 het met een 4,4 liter grote V8, een 530 pk tellende cavalerie onder de motorkap en maar liefst 750 Nm aan koppel. De 2,3 ton zware X6 M50i schiet dankzij die aandrijving binnen de 4,3 seconden naar honderd, om vervolgens in een schaamteloos gebrul door te stomen naar de elektrisch gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u.

Koning van de Autobahn

Serieus materiaal voor de Autobahn dus en het is ook vooral daar waar de X6 uitblinkt dankzij zijn machtige V8, die zich er ten volle kan ontplooien. Soepele, stevige acceleraties doorheen de automatische achtbak en een stabiele wegliging bij hoge snelheid zijn zijn deel. Al wordt je door de hogere zitpositie, comfortabele vering en (binnenin dan toch) ietwat gedempte V8 die snelheid niet echt gewaar. 140 km/u rijden voelt als 100. Aan u om uit te maken of dat een kwaliteit of een gebrek is …

Dankzij zijn adaptieve M-ophanging doet de X6 het ook lang niet slecht in de bochten, al blijf je zijn gewicht natuurlijk wel voelen. Deze SUV-Coupé is vooral een mooie mix: niet te hard of stuiterig geveerd, maar ook niet gezapig comfortabel en voorspelbaar (zij het ietwat gevoelloos) sturend. Maar wil je echt snel het hoekje omgaan, dan hebben ze bij BMW uiteraard ander en beter materiaal … dat het lager bij de grond zoekt.

Conclusie

Met z’n strakker (en iets minder controversieel) design kan de BMW X6 er weer een paar jaar tegenaan. Aan boord blijft de luxe overdadig, terwijl de rijprestaties naar de verwachting van een SUV-Coupé – excuseer, jullie noemen dit een Sports Activity Coupé zeker, BMW? – zijn met een dikke V8 onder de motorkap: het gaat hard, vooral in een rechte lijn.

De X6 is dan ook de perfecte reisgezel voor veeleisende kilometervreters in tijdsnood. Uitpakken met loeiharde acceleraties en tegelijk alle luxe en comfort aan boord op peil houden is zijn ding. Daar is trouwens niets mis mee. Want laten we eerlijk zijn … net dat is wat de toekomstige X6-rijder verwacht.