Test Mazda 3 SkyActiv-X: op zoek naar de X-factor

Bij Mazda geloven ze duidelijk nog in de verbrandingsmotor. Want zelfs na 140 jaar zit er volgens de Japanners nog wat technologische ‘rek’ op de formule. De nieuwste generatie benzinemotoren uit Hiroshima belooft bijvoorbeeld het verbruik van een diesel. Hoe dat werkt en of dat in de praktijk ook het geval is? Fangio.be deed de test!

Een benzinemotor in een dieseljasje, dat is wat Mazda ons voorstelt. Concreet zijn de Japanners erin geslaagd om de motor onder lage belasting met een ‘arm’ mengsel (veel lucht en weinig benzine) te doen rijden, waardoor de ontsteking niet met een vonk, maar via compressie gebeurt. Zoals een zelfontbrander dus. Bij hogere belasting komt er trouwens wel nog altijd een vonkje aan te pas. Het resultaat van die combinatie is een motor waarvan het normverbruik 20% lager moet liggen dan bij de gewone 2.0, waarop deze motor gebaseerd is, en een knappe 5,5 liter per 100 km volgens de WLTP-testcyclus belooft.

Eenmaal vertrokken vanuit het Belgische hoofdkwartier van Mazda speurden we naar/verwachtten we enkele verschillen met een traditionele benzinemotor. Een soort van aha-Erlebnis die ons duidelijk maakte dat er best wel iets anders onder de motorkap ligt dan wat we normaal gewend zijn. Maar daar kwam niets van in huis. De “X” klinkt een beetje rauwer dan zijn traditionele benzinebroertje, maar zonder te storen of echte dieselgeluiden te produceren.

Rustig, maar niet gezapig

Die geluiden komen trouwens vooral naar voren in de hogere toerenregionen. En daar wil de Mazda je eigenlijk weghouden, onder meer via een boordcomputer die je al bij 1.300 toeren aanspoort om te schakelen. En dat zorgt voor een karakter dat even dubbel is als het motorconcept van de Mazda3.

De Japanners opteren immers nog altijd voor atmosferische motoren, waardoor je relatief weinig koppel hebt (224 Nm) en de snelheid vooral in de hogere regionen moet gaan zoeken. Daardoor mist hij de soepelheid van moderne, kleinere turbomotoren en gaat de Mazda3 nooit echt aanvoelen als een middenklasser van 180 pk. Ook zijn 0-100 sprintje van 8,2 seconden bewijst die stelling.

Karaktertrekken waarmee hij duidelijk een iets rustigere, maar ook zuinige rijstijl in de hand werkt, al voelt de 3 nooit echt gezapig aan. En wil je toch wat meer rijsensaties? Dan kan je natuurlijk alle insignes aan je laars lappen en met het grotere toerenbereik gaan spelen om zo toch de pk’s in de hogere regionen aan te spreken. Of aan je bochtensnelheid werken, want naar analogie met zijn benzinebroertje heeft deze wagen een gezonde bochtenappetijt, en ook het prettig in het hand liggende stuurwiel met relatief smalle stuurvelg strekt tot aanbeveling.

Forse bochel

Uiterlijk borduurt de Japanse middenklasser verder op de gekende Mazda-filosofie, zij het voortaan verpakt in een veel expressievere look. Niet iedereen is even enthousiast over de forse achterpartij, die samen met de sterk aflopende daklijn voor een wat ‘gebochelde’ look zorgt, maar wij kunnen de nieuwe 3 – zeker in dat kenmerkende Mazda-rood – best wel smaken.

Daarnaast hebben de Japanners grondig werk gemaakt van het interieur. Qua vorm leunt de woonkamer erg dicht aan bij de strak afgewerkte cockpit van de nieuwe 6, voor een auto uit dit segment is de assemblagekwaliteit bovendien van een bijzonder hoogstaand niveau. Over het ruimteaanbod aan boord van de Mazda3 valt evenmin te klagen, al wordt het in- en uitstappen achterin wel enigszins bemoeilijkt door de sikkelvormige C-stijl. Ook het kofferruim, in standaardconfiguratie 358 liter groot, bewijst dat de vorm primeerde op de functie.

Op technologisch vlak heeft de Mazda3 eindelijk recht op een wat kwalitatiever infotainmentsysteem met een 8,8 inch groot touchscreen, al is de intuïtieve druk- en draaiknop (gelukkig) nog steeds van de partij. Verder wordt de technologische uitrusting uitgebreid met een head-up display, vermoeidheidsdetectie, een semi-autonome file-assistent, een automatische noodrem en LED-koplampen.

Conclusie

Heeft Mazda de Heilige Graal van de verbrandingsmotor ontdekt? Met een gemiddeld verbruik van 6,2 l/100 kilometer doen we alvast 2 tienden beter dan collega Kristof, de zuinigheidskoning van de redactie, met de standaard benzinemotor. In zijn handen zou de SkyActiv-X met andere woorden onder de 6 liter moeten kunnen duiken en zo het normverbruik benaderen.

Daarmee hebben de Japanners nog geen echt alternatief voor handen dat de zuinigste hybrides in autoland naar de eeuwige jachtvelden stuurt, maar dat er nog rek zit op de hedendaagse verbrandingsmotoren – en dat ze met andere woorden nog een toekomst hebben – is zeker duidelijk.

Wat ons betreft is de Mazda3 SkyActiv-X zijn meerprijs van 1.500 euro alvast waard. Zeker omdat deze puike middenklasser die kost – mits de juiste rijstijl – binnen de kortste keren terugverdient door zijn lager verbruik.

Technische gegevens

Aantal cilinders 2
Atmo/Turbo atmo